DailyDialogues Blog

< Terug

BEZOEK FACEBOOK DUBLIN: PEOPLE BASED MARKETING

Als bureau is het cruciaal om continu op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. En aangezien Facebook bijna wekelijks nieuwe features implementeert, is het zo ongeveer een fulltime job om bij te blijven. Als Facebook je dan uitnodigt naar Dublin te komen voor een Agency Performance Bootcamp, dan weiger je dat natuurlijk niet. Carin en Sjef gingen dus op pad naar Ierland om het hoofdkantoor van Facebook Europa te bekijken.

  

Zoals het een Amerikaans bedrijf betaamt is Facebook gesteld op haar privacy. Inhoudelijke informatie, modellen en/of sheets kunnen we dus niet delen. Wel 1-op-1 natuurlijk, dus mocht je vragen hebben, dan neem zeker contact op met je contactpersoon binnen DailyDialogues. Klanten en relaties krijgen binnenkort van ons sowieso nog een update met de belangrijkste learnings/nieuwtjes.

 

De dag zat volgepakt met voornamelijk op performance gerichte onderwerpen. We zijn overspoeld met duizelingwekkende cijfers over mobile, en de impact daarvan op alles wat we online doen. Achtereenvolgens zijn we bijgepraat over het Facebook algoritme, Measurement, de Facebook pixels, full funnel marketing, dynamische advertenties, lead generatie ads, mobile app solutions en creatieve content. Dat leverende veel interessante learnings op. Een paar interessante learnings willen we graag met jullie delen:

Geef Facebook de ruimte om je campagnes te optimaliseren

Sinds jaar en dag is het algoritme van de Facebook veiling een black box voor velen. Het algoritme waarop je ads worden beoordeeld bestaat uit 3 segmenten. Het bod, de voorspelde actieratio, en de relevantie. Negatieve feedback telt daarbij zwaarder mee dan positieve feedback, ter bescherming van de user experience. Op basis van je ingestelde doelstelling optimaliseert het algoritme zelf je campagne. Dat noemt men ‘pacing’. Pacing kan er ook voor zorgen dat jouw budget soms simpelweg niet gespendeerd wordt, hetgeen je wellicht weleens hebt meegemaakt. Soms is het dus beter om zelf niet te diep te segmenteren op bijvoorbeeld targeting en het platform haar werk te laten doen. Voor performance marketeers zoals ons is dat lastig te accepteren, maar het is wel een belangrijke learning.

People based marketing (en measurement) heeft de toekomst 

Online marketing wordt helaas nog altijd veelal ingezet en gemeten in silo’s die niet aan elkaar gekoppeld zijn. We zetten devices, kanalen en cookies voorop, maar verliezen daarmee het pad van de consument vaak uit het oog. Facebook werkt hard aan haar visie om people based marketing en measurements toonaangevend te maken. Met andere woorden: het pad van de gebruiker is leading bij het opbouwen van campagnes en meten van resultaten. Cross device, cross channel, of ‘cross everything’ zoals Facebook dat noemt. Gemiddeld gebruikt een consument 3 devices alvorens tot bestelling over te gaan, hetgeen met de silo aanpak nauwelijks in kaart te brengen is. De tijd van last click conversiemodellen is dus echt voorbij, hallo attributiemodellen!

Steeds meer tracken en tracen

Als het over meetpixels gaat, worden we al snel technisch. Dat willen we je besparen. Het is goed om te weten dan Facebook haar pixel continu blijft doorontwikkelen. Dat maakt het inmiddels bijvoorbeeld mogelijk om mensen die al gekocht hebben op je website uit te sluiten bij retargeting. Of juist mensen te retargeten die wel producten in de winkelwagen hebben geplaatst, maar nooit hebben afgerekend. Powerful stuff!

Maak content voor de hele customer journey

Social media is een upper funnel kanaal, dat is bekend. Het is geen last click conversiekanaal (op retargetingcampagnes na dan). Facebook is dan ook een sterke voorstander van merken die ‘sequential messaging’ inzetten gedurende campagnes. Kortom, die campagnes gelaagd opbouwen met per fase in de customer journey andere contentvarianten. Binnen DailyDialogues zijn we al geruime tijd een sterke evangelist van deze manier van werken, bijvoorbeeld via de SEE/THINK/DO methodiek van Google.

Retargeting kan nu ook vanuit een app

Heb jij als merk een app om te werken aan je klantbinding en upselling? Dan wordt het tijd dat je ook die app niet meer als losse silo ziet. Facebook heeft een speciale mobile pixel ontwikkeld waarmee je op Facebook nieuwe app downloaders kunt werven, maar waarmee je ook bezoekers van je app kunt retargeten. Dat kan eerder ook al met websitebezoekers, maar nog niet met native mobile apps.

Onderscheiden met creatieve content

In een medialandschap waar de consument overspoeld wordt met prikkels, moet je goed je best doen om op te vallen. De regels voor social media campagnes zijn totaal anders dan voor traditionele campagnes op bijvoorbeeld TV. Daar bouw je gedurende de commercial de spanning op. Om succes te hebben op Facebook moet je boodschap juist direct in de eerste 3-4 seconden duidelijk zijn, en dient je branding continu aanwezig te zijn.

Nogmaals, inhoudelijke informatie delen we uiteraard graag persoonlijk me je, just let us know. Al met al was het een inspirerende en leerzame dag. We kunnen dan ook niet wachten om de learnings in praktijk te brengen!