DailyDialogues Blog

< Terug

ZO BEREIK JE VIA FACEBOOK JOUW MERKAMBASSADEURS!

Goed nieuws wanneer je het afgelopen jaar flink geïnvesteerd hebt in je community en engagement op Facebook. In dit blog duiken wij dieper in de mogelijkheden van retargeting. Websitebezoekers, je klantenbestand en videokijkers konden we al met één druk op de knop bereiken, maar er is meer…

Bij het aanmaken van een Facebook campagne zijn er verschillende campagnedoelstellingen waar uit kan kiezen. Bijvoorbeeld betrokkenheid van je content, kliks naar je website, videoviews, het vergaren van leads etc.

Schermafbeelding 2017-01-16 om 10.17.33

Als je eenmaal een campagne aangemaakt hebt is het natuurlijk van belang om je ideale doelgroep te benaderen. Want wat heb je eraan als 100.000 mensen jouw content zien, maar er niks mee doen omdat ze buiten de doelgroep vallen? Vrij weinig! Zorg dus voor optimale targeting, zodat je een goed idee krijgt van de ROI.  Naast de standaard targetingopties als locatie, leeftijd en de interessegebieden bestaan er ook meer geavanceerde mogelijkheden, die je zelf kan creëren meer. Hieronder een beknopt overzicht.

1) Opgeslagen doelgroepen
Je kunt binnen Facebook doelgroepen opslaan, zodat je ze later opnieuw kunt gebruiken. Ideaal dus, als je vaak een soortgelijk segment wil benaderen. Zo hoef je niets steeds weer alle variabelen (leeftijd, geslacht, interesse, ..) in te geven. Dat kan een hoop tijd besparen.

Schermafbeelding 2017-01-16 om 10.20.48

2) Vergelijkbare doelgroepen
Soms denk je dat je met de opgeslagen doelgroepen al best accuraat nieuwe mensen kan benaderen. Maar, stel dat je jouw content wil laten zien aan mensen die gelijkwaardige interesses hebben als jouw fans? Dat zou handig zijn toch? Dat kan dus, met ‘vergelijkbare doelgroepen’. Zo kun je bijvoorbeeld de ‘2% lookalike fans’ doelgroep aanmaken, een groep die volgens Facebook in hoge mate vergelijkbaar is aan de mensen die je pagina nu al liken. Maar niet enkel op basis van je bestaande fans kun je een lookalike audience aanmaken, ook op basis van websitebezoekers of video-engagement (beiden via data uit aangepaste doelgroepen).

Schermafbeelding 2017-01-16 om 10.22.54

Maar, er is meer……

3) Aangepaste doelgroep
De eerste twee targetingmogelijkheden zijn uiteraard interessant, maar nog altijd vrij algemeen. Met ‘aangepaste doelgroepen’ kun je nog veel specifieker targeten en retargeten.  Erg interessant als je er klaar voor bent om zeer gericht te adverteren. Hieronder een overzicht van de opties.

  • 3.1. Klantenbestand

E-mailmarketing zal vast en zeker in je online marketingstrategie opgenomen zijn. Wist je dat je de door jouw opgebouwde e-mail database ook op Facebook kunt gebruiken? Wanneer je e-mailmarketing via Mailchimp zou uitvoeren ben je al helemaal de geluksvogel, Facebook kan deze doelgroepen eenvoudig importeren. Zo niet kun je nog steeds eenvoudig je mailadressen plakken in de businessmanager van Facebook. Vervolgens zal Facebook jouw advertentie enkel tonen aan de personen die een match hebben op vlak van e-mailadres en Facebook account.

  • 3.2. Websiteverkeer

Als je goed wenst door te meten wat de resultaten van je campagne zijn, dan doe je er verstandig aan om de Facebook-pixel te installeren. Daarmee kun je afleiden welke invloed Facebook heeft gehad op het behalen van je leads/conversies. Ook kun je bezoekers van je website, die wellicht ergens in de funnel zijn afgehaakt, retargeten op Facebook. Erg interessant natuurlijk, want mensen die een lange tijd gespendeerd hebben op je website zijn vast geïnteresseerd in je product of dienst.

  • 3.3 App-activiteit

Deze aangepaste doelgroep zal door de modale Facebook adverteerder wellicht het minst vaak gebruikt worden, maar is daarom niet minder interessant. Gebruik je geen app als bedrijf, dan heb je er weinig aan. Maar stel dat dit wel het geval is kun je de betrokken gamers/appers feilloos benaderen.

  • 3.4. Betrokkenheid op Facebook

Stel dat je de afgelopen tijd dus flink geïnvesteerd hebt in je pagina en (video)content, canvas-ads of lead generation, dan zul je vast wel wat interactie of betrokkenheid opgewekt hebben. Via betrokkenheid op Facebook kun je elk van voorgenoemde interactiemomenten retargeten. Een mooie nieuwe innovatie.

3.4.1. Betrokkenheid met video
Je kunt doelgroepen aanmaken voor mensen die jouw video 3sec, 10sec, 25%, 50%, 75% of 100% bekeken hebben. Afhankelijk van je videolengte moet je dus bekijken welke het meest interessant kan zijn.

3.4.2. Leadadvertentie
Een hele poos geleden introduceerde Facebook de leadadvertenties. Een drempelverlagende manier waarbij mensen zich kunnen aanmelden (opt-in) voor specifieke informatie. Eigenlijk dus een aanmeldformulier binnen de Facebook omgeving. Als je deze advertentiedoelstelling ooit eerder hebt toegepast kun je mensen benaderen die het formulier geopend hebben (al dan niet verzonden). Een mooie doelgroep dus om jouw leads warm te houden voor eventuele productupdates.

3.4.3. Canvas
Canvassen zijn één van de mooiste en meest interactieve advertentievormen van Facebook. Met deze vorm kun je zelfs meerdere producten in één uitgebreide ‘mini-site’ tonen en aan storytelling doen. Mocht je deze dus in het verleden aangemaakt hebben kun je mensen benaderen die jouw canvas geopend hebben of mensen aanspreken die geklikt hebben op links in de canvas.

3.4.4. Pagina(betrokkenheid)
Al jarenlang doe je wellicht je uiterste best om de awareness en community van je merk/product via een Facebook fanpagina te vergroten/verbeteren. Sinds kort heeft Facebook enkele nieuwe targetingmogelijkheden toegevoegd. Zo kan je mensen benaderen die je pagina hebben bezocht, die een interactie met een bericht hebben gehad, die een actieknop hebben ingedrukt, een privébericht naar je pagina hebben verstuurd, of mensen die je pagina of een paginabericht hebben opgeslagen. Eindelijk kun je die die-hard fans, jouw échte merkambassadeurs, doeltreffend bereiken.

Heb je vragen, of wil je jouw targeting/retargeting op Facebook optimaliseren? Neem dan contact met ons op. En, we zijn ook benieuwd naar jouw mening. Laat ons via een tweet aan @DailyDialogues weten welke ontwikkelingen jij nog verwacht de komende maanden/jaren.