DailyDialogues Blog

< Terug

SNAPCHAT ZIET “WALL STREET-FILTER” AL VOOR ZICH

In 2013 werd het grote Facebook buitenspel gezet doordat Snapchat het overnamebod van €3 miljard wegwuifde en dat snappen wij maar al te goed. Snap Inc. had namelijk hele andere plannen: ze wilde naar de beurs. Met een geschatte waarde van maar liefst €25 miljard verwacht het bedrijf uit Silicon Valley in maart 2017 haar opmars te maken richting Wall Street. Hoe is Snapchat eigenlijk begonnen en waar liggen toekomstige mogelijkheden voor de adverteerder binnen dit medium? In dit blog duiken wij in de selfie-gigant.

Uniek
Om het heden te kunnen begrijpen, moeten we soms een kijkje nemen in het verleden. De welbekende zolderkamerverhalen zijn ook bij dit Tech-bedrijf weer van toepassing. Op een mooie lenteavond in 2011 kwam het idee bij een groep studenten naar boven om een chat-app te ontwerpen waarin seksueel getinte foto’s naar elkaar gestuurd konden worden, waarna deze na tien seconden weer werden verwijderd. Op de campus van de Stanford Universiteit werd het idee al snel uitgewerkt door Reggie Brown, Bobby Murphy en Evan Spiegel: Snapchat was geboren.
In februari 2013 werden er binnen het medium 60 miljoen foto’s per dag verstuurd. Dit waren allang niet meer alleen seksueel getinte beelden, maar men ging zijn hele dag vastleggen op Snapchat.  Tegen het einde van 2013 was het de snelst groeiende startup die de VS ooit heeft gekend. Bijzonder? Ja zeker. Dat vond Facebook ook. In dat zelfde jaar bood Mark Zuckerberg €3 miljard voor de applicatie, maar tegen alle verwachtingen in werd dit zonder blikken of blozen afgewezen.

Concurrentie
Deze ontwikkeling zat toch niet lekker bij Facebook. Zo kwam Instagram, sinds 2012 eigendom van Facebook, met “Instagram Stories” als antwoord op het succes van Snapchat. Een toepassing die in hetzelfde vaarwater opereert als Snapchat. Een tijd werd gedacht dat de jeugdige doelgroep van Snapchat over zou stappen op de Stories van Instagram, maar hier is hun toekomstige beursgang een goed antwoord op. Snapchat verwacht, wanneer zij daadwerkelijk de straten van Wall Street volgend jaar gaan betreden, een omzet van een miljard dollar te genereren. Vrij ambitieus van de 26-jarige Evan Spiegel!

Adverteren
Maar uiteraard zijn de toekomstplannen van de co-founder en CEO van Snapchat niet ondenkbaar. Al deze ontwikkeling vinden plaats om maar één ding te bereiken; jouw aandacht. Momenteel gebruiken dagelijks 150 miljoen mensen Snapchat en dat is waardevol. Uit onderzoek blijkt dat op een willekeurige dag maar liefs 41% van de Amerikaanse burgers (18-34 jaar) Snapchat binnen handbereik heeft. Daar waar storytelling en Mobile steeds belangrijker worden in het huidige medialandschap speelt Snapchat hier perfect op in. Zij bieden een mogelijkheid om een visueel verhaal te vertellen aan jouw doelgroep, binnen het mobiele netwerk. Het adverteren binnen Snapchat staat echter nog in de kinderschoenen. Wij van DailyDialogues verwachten op korte termijn grote ontwikkelingen rondom het bedrijf. Wij denken dat in de niet al te verre toekomst het platform wordt opengegooid voor adverteerders, waardoor alle bedrijven zich kunnen profileren op Snapchat. Tools worden gemaakt en er gaat serieus geld verdiend worden. Zelf verwachten zij volgend jaar een miljard dollar advertentieomzet. Een hoeveelheid die nog veel kleiner is dan dat van Google en Facebook, maar Snapchat groeit daarentegen weer acht keer zo snel als haar concurrenten. Daar is wat voor te zeggen, toch?

Snapchat hoort de beurs-gong al klinken en wij houden jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen!