DailyDialogues Blog

< Terug

WHATSAPP & FACEBOOK: STILTE VOOR DE STORM?

De ontwikkeling waarvan je wist dat die ging komen, kwam op 25 augustus 2016 online: Whatsapp publiceert zijn nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacy beleid, met als grootste verandering de mogelijkheid om het Facebook-profiel te koppelen met het persoonlijke telefoonnummer. Daar waar Facebook in 2014 nog beweerde dat beide applicaties zelfstandig zouden blijven, komt een sociaal geïntegreerde samenwerking tussen de bedrijven steeds dichterbij.

Naar schatting 10 miljoen Nederlanders werden vriendelijk verzocht om de nieuwe gebruiksvoorwaarden te accepteren. Wie dit geaccepteerd heeft, kan er rekening mee houden dat niet alleen het telefoonnummer voor het oprapen ligt, maar ook wanneer, hoe vaak en met welke persoon een dialoog binnen Whatsapp plaatsvindt. Facebook gebruikt deze data om inzicht te krijgen in de unieke gebruikers per app en op basis van persoonlijke voorkeuren gerichte advertenties te versturen. Het bedrijf stelt dat de inhoud van de gesprekken niet geanalyseerd zullen worden.

Appen met bedrijven
Gebruikers van Whatsapp gebruiken de dienst om iedere dag in contact te blijven met vrienden en geliefden die belangrijk voor hen zijn. Nu wil het bedrijf een manier vinden om juist met bedrijven te kunnen communiceren. Hierbij kan het gaan om een bericht van een vliegtuigmaatschappij over een vertraagde vlucht of een potentieel frauduleuze transactie bij de bank van de desbetreffende persoon. De Amerikaanse grootmacht uit Silicon Valley stelt dat de toekomstplannen een positieve lading zullen geven aan de beleving van de gebruiker. De koppeling met het Facebook-account zorgt ervoor dat het aanbod persoonlijker wordt gemaakt. Op deze manier kunnen er betere vriendsuggesties gedaan worden, op basis van de data die afkomstig is uit de chatdienst. Om de privacy van de consument te waarborgen, zal Facebook deze gegevens niet verkopen aan bedrijven. Een bedrijf mag de consument namelijk alleen benaderen als hij of zij eerder contact heeft gehad met dat bedrijf via Facebook zelf. Een aantal bedrijven hanteert al de optie om de chatfunctie te gebruiken voor vragen van de consument, maar deze ontwikkeling zorgt ervoor dat deze dienst zeer snel het kinderjasje zal ontgroeien.

Toekomstmuziek?
Facebook verklaart dat WhatsApp verre van een real-time advertentieplatvorm zal worden. Met de eerste aanpassing in de voorwaarden en het privacy beleid sinds 2012 stelt de organisatie dat deze ontwikkeling de beleving van de consument alleen maar ten goede komt. Banners van derden zijn nog steeds niet toegestaan, de inhoud van een chatsessie is versleuteld en de data wordt niet verkocht aan bedrijven. Geen problemen, toch? Ondanks deze punten is er een overvloed aan commentaar in de Nederlandse wandelgangen. Daar waar Facebook rondom de overname verklaarde dat de twee sociaal geori├źnteerde bedrijven zelfstandig zouden blijven, komt deze ontwikkeling extra rauw op het dak van de consument. Aan de andere kant komen bedrijven hierdoor op een persoonlijke manier in contact met de klant, waardoor de beleving stijgt.
Wij van DailyDialogues verwachten dat de toenemende hoeveelheid van beschikbare data blijft groeien op Social Media gebied, waarna voornamelijk bedrijven hiervan profijt zullen hebben. Uiteindelijk zal de klant altijd op de eerste plaats staan. Wanneer de doelgroep een ontwikkeling niet accepteert, zullen zij overstappen naar een alternatief waardoor het bedrijf de klant kwijtraakt.

Maar de hamvraag blijft: is de aanpassing van Whatsapp een stap richting een gepersonaliseerde relatie tussen de organisatie en consument, of is het stilte voor de storm?