DailyDialogues Blog

< Terug

HOE SNAPCHAT STEEDS MEER TOT EEN VOLWAARDIG ADVERTENTIEKANAAL KAN UITGROEIEN.

Snapchat raakt meer en meer ingeburgerd en geaccepteerd door de grote massa van social media gebruikers. Recente cijfers tonen aan dat deze app al lang niet meer enkel door tieners gebruikt worden. Ook andere leeftijdsgroepen en vooral steeds meer bedrijven vinden hun weg naar de social media app. En laat net dàt een lange termijn visie van Snapchats oprichter Evan Spiegel zijn.

Maandelijks verschijnen er wel een of meerdere nieuwe features in de app, die al lang niet meer enkel gaat over het versturen van maximum 10-seconden durende foto’s of video’s. Zo werden er in de voorbije jaren o.a. een snapcode, messaging, videocalling, snapcash, discover en betaalde filters geïntroduceerd. Deze week ging de Bitmoji-koppeling live, maar ook en vooral ‘lenses’ die op basis van gezichtsherkenning augmented reality maskers toepassen. Fraai hoor, die gezichtsherkenning!

Traditioneel krijgt de Amerikaanse advertentiewereld voorrang op de Europese markten bij het uitrollen van nieuwe functionaliteiten. Zo ontstonden er in de USA al ad partners, creative partners en measurement partners die de groei en de advertentiemogelijkheden van het platform kunnen staven. Qua advertentievormen kennen we binnen Snapchat nu vooral de betaalde lenses en geofilters, ideaal voor massa-events, zodat aanwezigen aan hun netwerk kunnen tonen waar ze zijn. Zo werd er tijdens ‘Cinco de Mayo’ (een Mexicaanse feestdag die steeds meer aan populariteit wint in de states) een speciale Cinco de Mayo-lens geïntroduceerd door Taco Bell die op 1 enkele dag meer dan 224 miljoen views realiseerde.

snapchat_CHART_2

Aangezien er momenteel al dagelijks evenveel video’s bekeken worden op Snapchat als op Facebook en er ook enorm veel foto’s verstuurd worden, kun je er vanuit gaan dat Snapchat ook graag iets wil doen met deze berg data. Data? Ja, want niet enkel tekstuele gegevens, maar ook beeldmateriaal is tenslotte waardevolle data.

Afgelopen week werd een patentaanvraag van Snapchat goedgekeurd, waarbij de app objecten in foto’s kan herkennen. Allemaal mooi en wel, maar wat moeten ze ermee? Zeer simpel, Snapchat wil op basis van de herkende objecten die jij fotografeert gesponsorde lenses aanbieden. Eigenlijk mag je dit dus zien als een equivalent van de tekstuele Google ads, maar dan op visuele basis. De technologie wordt hier beschreven.

snapchat-coke

Een voorbeeldje: stel je zit op een zwoele zomeravond, zoals we die de laatste dagen herkennen in Nederland, op een terrasje en je geniet van een tequila-flavoured biertje zoals Desperados. Je wilt ‘een snap’ maken én de app herkent het product. Dan kan de app jou bijvoorbeeld een Mexicaanse snor en sombrero aanbieden als gesponsorde lense (indien Desperados visuele advertenties ingekocht zou hebben bij Snapchat). Erg leuk om je foto’s mee te versieren en dat te delen met vrienden. Desperados krijgt er exposure voor terug en Snapchat ontvangt een bedrag voor het totaal aantal views dat de lense heeft behaald. Dat klinkt als een win-win-win. Toch?

Benieuwd hoe je als merk Snapchat kan inzetten? Lees het in onze blog.