DailyDialogues Blog

< Terug

THE NEXT WEB GEDOMINEERD DOOR THE HUMAN FACTOR EN SECURITY

Donderdag en vrijdag was het weer zo ver, HET jaarlijkse internetcongres in Nederland, The Next Web! Meer een festival dan een congres eigenlijk. Ook dit jaar was DailyDialogues weer van de partij. Wat viel ons op? Waar er een paar jaar geleden nog vooral gesproken werd over “de opkomst” van social media en mobile, stond het dit jaar meer in het teken van ‘the human factor’ in media en ‘internet security’. In vogelvlucht een aantal lezingen:

Kees Koolen (voormalig Booking.com en Uber): voor disrupters zijn nog geen wetten!

Koolen was een van de grondleggers van Booking.com en hielp daarna Uber met hun internationale expansie. Hij gaf onlangs aan ‘geen directiefunctie meer te willen’. Kortom, meer dan voldoende voldoende om te luisteren wat hij te vertellen heeft.

Koolen geeft aan dat het in Europa erg leuk ondernemen is. Je kunt er volgens hem schitterende bedrijven bouwen. Daar zijn wij het natuurlijk helemaal mee eens! Waarom? Koolen geeft 4 argumenten: (1) Europa is bigger dan de rest (2) kent veel culturen en landen (3) succes in EU is een vrijbrief naar wereldwijd succes (4) Europa bestaat uit kleine landen, je moet dus snel global gaan.

Veel disrupters lopen (zoals Uber) al snel tegen wetgeving en tegenstanders aan. Hoe tackle je alle regels en wetgeving? Koolen denkt dat de oplossing het ‘denken vanuit wat de consument wil’ is. Uiteraard levert dat problemen op met de rest van de wereld, maar de wil van de consument gaat sowieso overwinnen op termijn. Disruptive zijn levert altijd reactie op. Het concept bestaat nog niet, dus het is nog niet opgenomen in de wet. Er is nog geen wet voor. Laat je niet tegenhouden door de beperkingen van de wet en kom al vroeg in contact komen met wetgeving/overheid. Je moet al in gesprek zijn.

Koolen komt met een key take away: niet je idee (dat is de basis) maar het uitbouwen van je team en scale internationaal, bepaalt je succes. Niet te lang blijven hangen, maar vol doorpakken als er enige potentie is voor je idee! Anders ben jij degene met het idee, maar zal iemand anders het succes oogsten.

Koolen maakt ook nog bekend dat hij start met een nieuw initiatief. EQT VENTURE, een nieuw venture fonds voor Europa. Het startkapitaal is 566M! Kortom, heb je een gouden idee, dan weet je waar je moet zijn.

Rashik Parmar (IBM): digital transformation!

Parmar is IBM Distinguished Engineer en was voorheen President van IBM’s Academy of Technology. Hij heeft 30 jaar ervaring in complexe IT projecten op het hoogste niveau en is expert op het gebied van data en innovatie. Hij leidt nu het Smarter Cities programma van IBM.

Ooit stond de uitvinding van de transistor aan de wieg van de digitale revolutie. Inmiddels worden voor elke persoon die onze aardbol bewandelt 1 miljard van deze schakelingen geproduceerd. Al die rekenkracht kanaliseert zich in nieuwe producten, diensten, modellen etc. Het is duidelijk dat digitalisering iedere vorm van business of nu al raakt of zal gaan raken. Parmar: 99.5% van de ondernemingen is een digitale onderneming, of probeert er een te worden! Een krachtige uitspraak.

Hij onderscheidt 5 mogelijke business model patronen voor die transformatie:

  • Patroon 1: Augmenting Products to Generate Data
  • Patroon 2: Digitizing Assets
  • Patroon 3: Combining Data Within and Across Industries
  • Patroon 4: Trading Data
  • Patroon 5: Codifying a Distinctive Service Capability

Daarnaast zal de toekomst nieuwe “digitale rollen” vragen binnen een data-gedreven organisatie, zoals de Gatherer, de Visionary and Righteous, die ethiek, privacy ets zal moeten bewaken.

Interessante materie van iemand die wereldwijd als een van de belangrijkste experts op dit gebied kan worden gezien. Parmar stipt belangrijke ontwikkelingen kort aan maar zijn lezing is helaas wel veel te kort om echt veel nieuws te vertellen.

Gary Vaynerchuk (oprichter en CEO van Vaynermedia): niet lullen maar doen!

Vaynerchuk mag een legende worden genoemd. Toen hij na zijn studie het wijnbedrijf van zijn familie overnam wist hij de omzet in 5 jaar tijd te laten groeien van 3 miljoen naar 60 miljoen per jaar. Aan de basis hiervan lag zijn slimme gebruik van sociale en digitale media. Daarna investeerde hij in tal van bedrijven, maar hij stopt nu zijn energie in VaynerMedia waarmee hij bedrijven helpt met content marketing.

Zoals iedereen die hem een beetje kent al van hem gewend is, zet hij met verve een verhaal neer, dat compleet spontaan uit hem lijkt te komen. Hij heeft geen slides, neemt zich zachtst gezegd geen blad voor de mond en spreekt ‘high energy’. Op een bepaalde manier bescheiden: “I haven’t invented shit. I just saw where people’s attention was going and moved quickly.” Maar tegelijk met een ongezouten mening.

Gary benadrukt in zijn verhaal dat personal branding van belang is maar dat tegenwoordig iedereen een ‘big personal brand’ probeert op te bouwen zonder een staat van dienst. “The first fifteen years, I didn’t say shit to anybody”. Zijn personal brand was het resultaat van zijn geweldige staat van dienst, niet andersom.

Hij adviseert ons de ‘attention arbitrage’ te zoeken. Waar is het publiek en waar zijn bedrijven nog maar mondjesmaat aanwezig? Zo betaalde hij bij Google Adwords ooit vijf cent per klik voor het woord ‘wijn’ en hield dat zo’n negen maanden vol voordat iemand op het idee kwam om eens tegen te gaan bieden.

Verder is zijn verhaal een groot pleidooi voor self awareness: ken je eigen beperkingen en je eigen kracht. Je hoeft niet de volgende facebook of Uber te bedenken. Probeer je iemand te zijn die je niet bent, dan maak je jezelf per definitie irrelevant.

Vaynerchuk voorziet een nieuwe bubble door bijna roekeloze investeringen in ‘next big thing startups’. Iedere “Uber voor Sneakers” trekt zo een paar miljoen binnen zonder product of zelfs maar enig werkend prototype. Hij probeert het publiek ervan te overtuigen dat ze in het opstarten van hun business niet moeten focussen op het binnenhalen van VC kapitaal, ronde na ronde, maar moeten focussen op het werkend krijgen van het business model. Echt geld verdienen dus. Kortom, niet lullen maar doen! Daar houden we wel van bij DailyDialogues 😉

Aan de exploderende social media statistieken van The Next Web was gelijk na zijn praatje duidelijk: Gary is een absolute topspreker! Want of je het nu helemaal eens of faliekant oneens bent met hem: hij maakt in ieder geval iets los.

Volgend jaar zullen we wederom met een delegatie bij TNW aanwezig zijn, tot dan!