DailyDialogues Blog

< Terug

DE WAARDE VAN SNAPCHAT VOOR EEN MERK

Snapchat in een notendop

Snapchat is HOT! De app geeft mensen de mogelijkheid om foto- en videoberichten gedurende enkele seconden te delen met hun followers. In de states lijkt het er bovendien op dat er steeds meer 35-plussers open staan voor de social media app, in plaats van enkel tieners. Snapchat komt geregeld met updates die nieuwe mogelijkheden of tools toevoegen aan de app, waarmee je als gebruiker weer verder aan de slag kan. Maar wat kan je als merk nu met Snapchat?

Momenteel krijgen enkele premium partners van Snapchat (zoals: National Geographic, Daily Mail, CNN, Mashable, Vice, Cosmopolitan, MTV) dagelijks de mogelijkheid om specifieke content te plaatsen binnen de Discover functie. Het grote voordeel hiervan is dat iedereen wereldwijd deze berichten kan zien. Je hoeft het merk daarvoor niet eens te volgen. Helaas is dit niet voor alle merken/bedrijven ter wereld mogelijk, waardoor men toch een actief Snapchat account moet aanmaken. Het feit dat je als merk geen andere tools kunt gebruiken om bijvoorbeeld je video’s op te smukken, zodat deze er écht professioneel uit zien, maakt het voor bedrijven enorm lastig om goed én creatief uit de hoek te komen. Je kan dus alleen de tools vanuit Snapchat gebruiken, niet bijvoorbeeld Photoshop. Deze beperking maakt het platform echter wel uniek en realistisch. En dat is dan ook meteen één van de grote charmes van Snapchat die er voor zorgen dat de gebruikers er zo dol op zijn. In tegenstelling tot Facebook, Twitter en Instagram, kom je op Snapchat weinig ‘nep/fake’ content tegen. Snapchat laat het allemaal veel natuurlijker en realistischer overkomen. Om op te vallen moet je er dus erg creatief mee leren omgaan.

Waarom Snapchat zo goed werkt

Aangezien de maximale duur van een snapchat slechts 10 seconden is, past dit erg goed in de drukke maatschappij waarin mensen weinig tijd hebben en waarde hechten aan privacy. De behoefte aan tijdelijke content is groot, zodat deze niet eeuwig online vindbaar is.. Bij Snapchat kan je enkel tijdelijk foto’s en video’s versturen als privésnaps of openbare snaps (stories). De privésnaps verdwijnen al na maximaal 10 seconden en de stories na 24 uur. Je vraagt dus maar enkele seconden de tijd van de viewer. De beperkte keuze in het grafische pre-productieproces maakt het toegankelijk voor iedereen zonder edit/photoshop-skills.

Deze merken gingen je al voor

Veel merken beginnen de mogelijkheden van Snapchat op lange termijn in te zien. Zo zijn de volgende binnen- en buitenlandse bedrijven/merken al actief: NPO 3FM, Taco Bell, Stedelijk Museum, Walibi, Disney, VodafoneNL, NOS nieuws, Gatorade, Hogeschool van Amsterdam, Starbucks, McDonald’s, Metro, Ajax, GrubHub, Fanta, AT&T, General Electric en Hunkemöller.

Zo interpreteer je Snapchat

Je zult niet na 1 maand al een meetbare ROI kunnen meten. Er bestaan momenteel ook geen tools om data uit Snapchat te rapporteren. Stiekem zijn die tools er wel via third-party applications, maar wanneer je deze gebruikt zou het best kunnen dat Snapchat jouw account blokkeert. Het enige dat je écht kan nameten, is het aantal screenshots dat genomen werd. Snapchat moet je daarom zien als een lange termijn project, waarbij je een community moet opbouwen waarmee je op een vlotte manier ‘persoonlijk’ (op basis van gebruikersnaam) in contact kunt treden via audio- videocalling. Het zal je dan ook niet verrassen dat er dagelijks 8 miljard video’s gedeeld worden via Snapchat. Dat is evenveel als op Facebook, dat veel meer gebruikers en merken omvat. Ook het feit dat er momenteel geen algoritme bestaat (content wordt simpelweg chronologisch vertoond) zorgt ervoor dat het organisch bereik aanzienlijk hoger in vergelijking met andere sociale media. Hoe lang Snapchat dit soort zaken vol kan houden is uiteraard nog een onbeantwoorde vraag.

Mogelijke content

Je wil je volgers graag boeien met relevante en vooral actuele content, maar hebt geen idee hoe? We delen graag enkele ideetjes met je:

  • Laat je volgers mee kijken achter de schermen van je bedrijf of event. Toon plekken die voor het grote publiek normaal niet bereikbaar zijn.
  • Gebruik Snapchat om feedback te vergaren binnen je doelgroep. Bijvoorbeeld door ze te laten kiezen uit verschillende productdesigns. Gebruikers kunnen reageren door snaps te sturen (of screenshots) waarin ze hun keuze duidelijk maken.
  • Laat tijdens events jouw account door een influencer of het merkgezicht overnemen. Gebruikers voelen zich eerder aangesproken door ‘peers’ dan door het merk zelf.
  • Maak kortingscodes bekend via Snapchat. Laat deze vervolgens door gebruikers middels een screenshot inwisselen.
  • Stel ja/nee vragen om interactie aan te gaan.
  • Zeg op Facebook, Instagram, Twitter dat mensen het Snapchat account moeten toevoegen en dat ze een bericht naar je moeten sturen. Geef bijvoorbeeld een prijs weg voor de personen die dit ook echt doen.
  • Deel kennis of korte informatie met je followers.
  • Laat ‘sneak previews’ van je nieuwe collectie of producten zien via Snapchat.
  • Toon reacties (interviews) bij bekendmakingen van producten of andere nieuwtjes.

Zo ga je aan de slag

Wees niet bang om te experimenteren. De app dient er in feite voor. Houdt ook steeds in je achterhoofd dat je met Snapchat vooral een informele band wil creëren tussen merk en (potentiële) klant. Maak het daarom niet té informatief en ‘gelikt’.

Voorbeelden van hoe je Snapchat voor jouw merk van de grond krijgt:

  • Wijs iemand binnen je organisatie, of een ambassadeur aan als ‘het gezicht van’ je organisatie op Snapchat.
  • Zorg voor consistentie: probeer op vaste tijdstippen je snaps te versturen, bij voorkeur dagelijks. Zo weten je volgers wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten.
  • Geef tips, informatie, korting of exclusieve achter-de-schermen beelden.
  • Zorg voor veel videocontent, dat speekt het meest aan.
  • Gebruik alle tools die beschikbaar zijn.

Klinkt interessant! Kunnen we adverteren?

Momenteel is er in BeNeLux nog geen mogelijkheid voor bedrijven om te adverteren op Snapchat. In USA bestaat deze mogelijkheid al wel. Tijdens de Superbowl, één van ’s werelds meest bekeken events, werd er voor het eerst op grote schaal getest met ads binnen Snapchat. Voor enkele internationale A-merken zoals Samsung en Magnum werd er een uitzondering gemaakt. Zij mochten binnen de BeNeLux al een test draaien met geofilters. Geofilters zijn grafische overlays die gekoppeld zijn aan een specifieke locatie. Dit type ads is max. 30 dagen actief.

Benieuwd hoe je dit als organisatie kan inzetten?

Volg @DailyDialogues ook op Snapchat! Wij laten je graag via de app zien wie we zijn, wat we doen en hoe het is om bij DailyDialogues te werken.