DailyDialogues Blog

< Terug

GOEDKOOP EN EFFECTIEF MARKTONDERZOEK VIA SOCIAL MEDIA?

Onderbuikgevoel

Marktonderzoek vormt voor veel organisaties de basis van hun marketing en communicatie strategie. En terecht natuurlijk! Zonder harde data worden keuzes puur bepaald op onderbuikgevoel of op stijlgevoel (in geval van design). En daar houden we bij DailyDialogues niet van! Er is echter een probleem: traditioneel en wetenschappelijk verantwoord onderzoek is vaak erg duur. Vanwege deze hoge kosten laten veel organisaties het toepassen van klantgegevens in hun always on marketing en campagnes links liggen. Doodzonde!

Social media als alternatief

De komst van social media, en de enorme aantallen consumenten die daarop actief zijn, hebben de wereld van marktonderzoek blijvend veranderd. Niet langer heb je dure panels nodig om gegevens over je doelgroep te achterhalen. Niet langer hoef je langs de deuren om interviews af te nemen. Toenemende targeting mogelijkheden op bijvoorbeeld Facebook maken het mogelijk zeer gericht onderzoek te doen binnen je doelgroep. En wij kunnen daarbij helpen! DailyDialogues heeft haar eigen enquête tooling ontwikkeld en beschikt tevens over de capaciteiten om de achterhaalde data te verwerken in wetenschappelijk verantwoorde analyses. Daarnaast werken we altijd met gerenommeerde marktonderzoeksbureaus om onze analyses te verifiëren.

Voorbeeld: onderzoeken van naamsbekendheid

Merk X wil graag periodiek meten wat haar naamsbekendheid is onder een doelgroep bestaande uit Nederlanders tussen de 20 en 40 jaar. Het CBS leert ons dat deze groep ruim 4.134.000 personen omvat. Een snelle rekensom laat zien dat we met een steekproefmarge van 5% (gangbaar) en een betrouwbaarheidsniveau van 99% totaal minimaal  663 respondenten nodig hebben voor een wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Wij richten vervolgens een de online enquêtes in, zorgen middels gerichte targeting voor de juiste (en voldoende) respondenten en analyseren indien gewenst de resultaten. Je krijgt dus up to date gegevens, snel en efficiënt verzameld!

Wat kost dat dan?

Marktonderzoek, zeker als het enquêtes betreft, is doorgaans zeer kostbaar. Het kan zomaar zijn dat je voor tussen de 500 en 1.000 respondenten al tienduizenden euro’s kwijt bent. Stel ons de vraag om 1.000 gerichte respondenten voor je te zoeken, daar een onderzoek aan voor te leggen, en de resultaten te analyseren, dan kun je al voor onder de € 10.000 euro klaar zijn! Interesse? Vraag dan bij ons een maatwerk offerte aan.