DailyDialogues Blog

< Terug

FRIENDS OF SEARCH 2016: AANWEZIG ZIJN, DAAR WAAR DE GEBRUIKER ZICH BEVINDT!

Donderdag 11 februari stond de derde editie van Friends of Search op het programma. Voor het derde jaar op rij was het event nog groter opgezet dan het jaar ervoor en wederom uitverkocht. Zo’n 500 search liefhebbers wisten de weg naar de Kromhouthal te vinden om zich bij te laten praten over de laatste (inter)nationale ontwikkelingen binnen het vakgebied. De organisatie was prima verzorgd en DailyDialogues was alweer voor de derde keer op rij present. Ook dit jaar was het event wederom het bezoeken waard. Een kort verslag.

Schermafbeelding 2016-02-23 om 15.00.21

De digital agency van de toekomst
Waar we vorig jaar al schreven dat het vakgebied steeds verder naar elkaar toe groeit en verweven raakt, werd dat dit jaar alleen nog maar meer bevestigd. Hokjes en kanaalafhankelijk denken pas niet meer in de online marketing strategie van 2016. Veel van de (in VS actief zijnde) SEO-bureaus hebben hun naam / positionering inmiddels aangepast en SEO veranderd in ‘digital’. Bij DailyDialogues, van origine een social media bureau, hebben we dit een tijd terug ook al gedaan. Inspelen op de ontwikkeling van het veranderende vakgebied. Ga je niet mee? Dan zullen andere partijen, waarvan je het misschien totaal niet had verwacht, een stuk van je markt afpakken.

Schermafbeelding 2016-02-23 om 15.11.10

Stel de gebruikers centraal!
De rode draad van de dag. Weet wie je doelgroep is; maak content die hierbij aansluit en zorg dat je in de hele (online) customer journey aanwezig en zichtbaar bent. Als je er dan ook nog voor zorgt dat je het antwoord op de vraag van de gebruiker hebt, dan zit je goed! Vanuit DailyDialogues schreven we er onlangs nog een artikel over. Welke kanalen je hier voor inzet maakt nog niet eens zoveel uit volgens Lauren Pope, consultant bij Brilliant Noise. Als je maar goed nadenkt en de diverse kanalen slim inzet om de consument op het juiste moment van de juiste antwoorden op hun vragen te voorzien. De online customer journey van een de consument is niet lineair en niet in één simpele grafiek af te vangen. Ze gebruiken, zonder na te denken, meerdere (mobile) devices voordat ze overgaan tot converteren. Olivia Harvey van Google formuleerde het als volgt: “We don‘t go online, we live online,” en dat betekent dat je als adverteerder moet focussen op een krachtige multi-screen strategie. Hoe lastig dat ook is. Daar aanwezig zijn waar de gebruiker actief is. Bij zo’n strategie moeten dus alle kanalen en devices toegevoegde waarde bieden en afgerekend worden op de bijdrage aan het overkoepelende doel.

Vis niet allemaal in dezelfde vijver!
Van ‘oudsher’ zijn we als (conversiegerichte) online marketeers allemaal bezig om die last-click conversie te scoren. “Niet meer doen” is het advies! Waarom vissen we allemaal in dezelfde vijver, bieden we tegen elkaar op en pakken we conversies van elkaar af? Uiteindelijk worden er niet heel veel mensen beter van. Probeer daarom ook je pool van mogelijkheden te vergroten, probeer je blik te verruimen! Dus denk niet alleen in last-click conversies, maar kijk ook hoe je ondersteunende conversies kunt laten groeien. Richt je niet alleen op de ‘action’ fase van de salesfunnel, maar besef dat het ook belangrijk is en van toegevoegde waarde om de funnel van bovenaf met kwalitatief verkeer te vullen. Zorg ervoor dat de consument je bedrijf al tegenkomt als die aan het oriënteren is. Zo vergroot je je eigen pool van mogelijkheden: de doelgroep. Op deze manier ben je constructief bezig met het inspelen op de diverse fasen van de online customer journey. Dit draagt bij aan de effectiviteit van de hele online marketing strategie. Uiteraard moet je de verschillende fasen in de customer journey anders ‘afrekenen’ en het heeft geen zin in om mensen in de oriëntatiefase te beoordelen op conversie.

Niet bang zijn voor het adverteren op social media
De meest inspirerende presentatie  van de dag kwam op naam van Larry Kim, CEO van Wordstream. Hij presenteerde als een wervelwind zijn best practices op het gebied van adverteren op social media en dan vooral Facebook.  De 10 beste social media hacks noemt hij het zelf, enorm interessant en een echte ‘eye opener’ voor veel van de aanwezigen! Zijn strategie: wanneer content organisch potentie toont legt hij er advertentiebudget bovenop dat hij spendeert aan zorgvuldig samengestelde lijsten van influencers. Deze aanpak leverde Larry Kim niet alleen links op, maar ook veel omzet, een uitnodiging op het HQ van Facebook en een tv- interview bij Fox Business. En dat voor nog geen $250 dollar per post.

Schermafbeelding 2016-02-23 om 15.10.59

Ouderwets linkbuilden kan nu echt niet meer!
Vorig jaar schreven we al dat linkbuilden op de ouderwetse manier eigenlijk passé is. Toch merkten veel online marketeers nog steeds een positief effect, dus waarom stoppen? Marcus Tober vertelde in de afsluitende keynote dat in de VS en Duitsland hier al een kentering zichtbaar is en dat dit binnen afzienbare tijd ook echt z’n effect gaat hebben in Nederland. Daarom werd er gesproken over data driven linkbuilden: het maken en verspreiden van waardevolle content op basis van bijvoorbeeld enquêtes en data die je zelf uit (eigen) onderzoeken haalt. Stel vragen aan je klanten en gebruik dit om tot unieke inzichten te komen die je presenteert via een artikel, (video)animatie of bijvoorbeeld een infographic. Uiteraard zijn kwalitatief goede links nog steeds een belangrijke ranking factor, maar het mag duidelijk zijn dat er tegenwoordig meer telt dan alleen de SEO waarde van een gegenereerde link. Denk bijvoorbeeld aan branding, lead generatie of kwalitatief bereik dat je hiermee realiseert. Ook dit vergt weer een hele andere kijk op het verzamelen en genereren van nieuwe links naar je site.

En, hoe nu verder?
Terug met een bak vol inspiratie, maar hoe ga je deze inspiratie daadwerkelijk omzetten in concrete acties? Eén van de tips: probeer je activiteiten te framen; maak inzichtelijk op welke manier dit geld op kan leveren voor je organisatie! Probeer een ‘waarde’ te koppelen aan je activiteiten en maak dit op een goede manier inzichtelijk. 2016 brengt nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van online marketing. In een continu veranderende wereld, waarin mensen vrijwel altijd online zijn, wordt het centraal stellen van de gebruiker en de doelgroep alleen maar belangrijker. Een integrale (online) marketing aanpak is hierbij van evident belang, gericht op de volledige customer journey, met de juiste boodschap, op het juiste moment, op de juiste plaats en op het juiste device!

Ga je zelf aan de slag met een aantal van deze inzichten? Bekijk dan de presentaties op de website van Friends of Search.