DailyDialogues Blog

< Terug

DE 10 MEEST SPRAAKMAKENDE SOCIAL MEDIA ONTWIKKELINGEN VAN JANUARI

Tijdens november en december was het rustig in social media land, maar met de start van een nieuw jaar lijken de social media giganten weer op toeren te komen. Zo maakte Facebook een aantal leuke nieuwe tools bekend en uiteraard haar kwartaalcijfers. De meeste aandacht werd echter opgeslokt door Snapchat, dat zich moeiteloos lijkt te blijven ontwikkelen. En, er was nog een kleine verrassing van een nieuw social netwerk. Of dat een ‘keeper’ is mag je zelf beslissen!

Goed nieuws voor de storytellers

Als merk wil je een verhaal vertellen aan je consumers. We zitten momenteel in een overgangsfase tussen statische en motion content, maar misschien is er wel iets dat de sterke punten van beide kan combineren. Over de nieuwe feature van Facebook, die Canvas zal heten, is nog vrij weinig bekend en geschreven. Maar, als we naar de campagne website gaan, wordt het een en ander al duidelijk. Canvas kun je een beetje vergelijken met een ingebouwde parallax website IN een Facebook post. Doordat je steeds verder horizontaal of verticaal moet scrollen word je getriggerd om het volledige verhaal te bekijken. Slim gezien van Facebook! Snapchat heeft een soortgelijke functie ingebouwd bij ‘Discover’, waar sites zoals Mashable, CNN en MTV steeds een topic uitlichten. Als je meer info wenst over die specifieke topic moet je steeds omlaag swipen. Bij Facebook zullen we waarschijnlijk de mogelijkheid krijgen om vanuit een bericht of advertentie aan storytelling te doen via de Canvas feature. Voor merken een zeer interessant middel om hun verhaal aan de doelgroep te tonen.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 08.42.49

Facebook lanceert platform voor sportfanaten

‘Facebook Sports Stadium’, zo zal het nieuwe platform door het leven gaan. Hoe, wat en waarom? Wel, met 650 miljoen sportfans is Facebook het grootste stadion ter wereld. Stel dat je thuis naar de Classico tussen Barcelona & Real Madrid zit te kijken en je zou graag je mening willen delen met vrienden. Dan gebeurt dat momenteel veel met WhatsApp en Twitter, maar doordat dit misschien toch niet de meest handige methode is omdat je bij WhatsApp al snel het overzicht verliest en bij Twitter actief moet werken met hashtags om sportwedstrijden te kunnen filteren, dacht Facebook dit beter te kunnen. Met Sports Stadium kan je realtime reageren op bijvoorbeeld die al dan niet terechte rode kaart van Neymar. Tijdens de rust kun je ook de ongezouten mening lezen van  Aad de Mos.  Het platform zal je ook andere data laten zien zoals wisselspelers, statistieken, scores op andere velden etc. Facebook hoopt met deze second screen-app de thuisblijvers te prikkelen rondom sport, een topic dat toch velen verenigt.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 08.46.28

Frappante cijfers

2015 was een succesvol jaar voor Facebook. In het vierde kwartaal zette de internetgigant een recordomzet in de boeken. Dankzij de inkomsten, die door het platform worden vergaard uit advertenties, stegen de opbrengsten tot 5.8 miljard, waar er ‘maar’ 5.4miljard verwacht werd. Beleggers reageerden enthousiast en het aandeel steeg met zo’n 5%.

Samen met de kwartaalcijfers publiceerde het bedrijf ook enkele statistieken van het aantal gebruikers per tool dat het bezit. Zo maken inmiddels 1,6 miljard mensen gebruik van Facebook. In landen waar er voorheen geen internet was, kunnen mensen nu via internet.org toegang verkrijgen tot internet.

Ook in 2016 verwacht men goed nieuws. Voor het eerst zal display advertising search gaan passeren in de VS. De markt van online advertenties zal in zijn totaliteit nog steeds blijven stijgen. Facebook sprak wel haar zorgen uit over de opkomst van Ad blockers. Wat zou de oplossing zijn?

Schermafbeelding 2016-02-01 om 08.50.45

Daar is’t ie dan .. de bijzondere dislike button

Ja-aaaaa-ren werd er door menig persoon geschreeuwd om een dislike knop! Welnu, hij staat voor de deur en wordt weldra wereldwijd uitgerold. Het is niet echt een dislike button geworden, maar eerder een empatische like knop met  6 (door sociologen zorgvuldig uitgekozen) emoji’s. Met deze ontwikkeling moeten gebruikers, nog meer dan voorheen, hun gevoelens over een statusupdate kunnen uitdrukken. Als marketeers zijn we zeer benieuwd welke invloed deze verschillende emoji’s zullen hebben op een Facebook bericht van een merk. We zullen er bijvoorbeeld uit kunnen afleiden hoe mensen zich voelen t.o.v. een merk, gebeurtenis of product.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 08.53.07

Over and out voor betaalde lenses?

Ze zijn pas net geïntroduceerd. De lenses, een soort van augmented reality masker dat je over een foto of video kon plaatsen binnen Snapchat. Even later werden ze uitgebreid met betaalde versies ($ 0,99per stuk), maar deze zijn inmiddels alweer afgeschaft. Geen paniek, de lenses die je gekocht hebt blijven bruikbaar. In de toekomst blijven 7 tot 10 gratis lenses beschikbaar, deze variëren vaak van week tot week. Hoewel er volgens bronnen binnen het bedrijf tot tienduizenden lenses per dag verkocht werden, wil Snapchat haar inkomsten gaan halen uit gesponsorde content, dat voor merken momenteel tussen de $475.000 en $700.000 kan kosten. En dat van het netwerk dat beweerde nooit ads te gaan gebruiken. Waar hebben we dat eerder gehoord…..

Bij grote sportmanifestaties zoals de Superbowl zullen internationale merken vlot de weg weten te vinden naar Snapchat advertising. Zo zouden Marriot, Budweiser, Pepsi en Amazon hun deelname aan de gesponsorde advertentie al bevestigd hebben. Veel merken houden de boot nog een beetje af, omdat ze onzeker zijn naar de mogelijkheden en resultaten van Snapchat ads. Het mag dan wel gaan om een jonge en extreem interactieve doelgroep, maar de vele merken hebben nog geen bewijs gezien van de kracht van de Snap-ads. Bovendien weten we van Instagram dat jongeren heel anders op ads reageren dan volwassenen. In tegenstelling tot Facebook bezit Snapchat bovendien geen uitgebreide data van haar gebruikers en dat is net het zwakke punt.

Handig?! Een rondje terugbetalen via Snapchat.

Snapchat wil zichzelf evolueren naar een breder media platform en geld speelt daarin (natuurlijk) een belangrijke rol.  In alle stilte wordt er gewerkt aan Snapcash. Het zou zelfs al werken bij 18+ gebruikers die beschikken over een visa kaart. Het enige wat je zou moeten doen is een $-bedrag invoeren en verzenden naar de persoon. We zijn benieuwd, hiervan hebben we ongetwijfeld nog niet het laatste gezien.

Als twee honden vechten om een been loopt de derde ermee heen. Of toch niet?

Dat er een battle gaande is tussen Facebook en YouTube op het vlak van video content hebben we eerder al eens verkondigd. Maar wist je dat Snapchat in verhouding niet zoveel hoeft onder te doen voor Facebook? Even wat cijfers ter illustratie: Facebook heeft 1,6 miljard gebruikers, deze delen dagelijks 8 miljard video’s. Snapchat heeft 100 miljoen gebruikers, die dagelijks 7 miljard video’s delen. Ter aanvulling: de views op Facebook zijn voor zowel desktop als mobile, die op Snapchat zijn enkel voor mobile.

Maar er is meer …

Als je dacht dat Snapchat enkel qua video de concurrentie aan zou gaan met Facebook, dan heb je het mis. Het moet gezegd worden, Elon Spiegel heeft de moed om nog ruimer te denken en de aanval in te zetten. Gelekte screenshots tonen aan dat Snapchat met testversies bezig is om van het chatten een volwaardig medium te maken en dat het zelfs aan videobellen denkt. Inderdaad! Dan komen we heel dicht in de buurt van Facebook Messenger. Maar waarom zouden gebruikers Snapchat verkiezen boven Messenger, Facetime of Skype? Heel simpel: de gekende maskers kunnen het veel leuker en aantrekkelijker maken. Misschien kunnen we zelfs zoiets als voice-layers verwachten.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 09.06.06

Onrust bij Twitter

Nadat Jack Dorsey 4 VP’s de laan uit stuurde daalde de waarde van Twitter meteen met meer dan $5.000000. Volgens de huidige CEO pasten de heren niet meer in de toekomstvisie van het platform. De oprichter van Twitter deed zelf de mededeling via een wel ‘erg lange tweet’. Jack liet weten dat hij het – 140-karakters limiet – stilaan zelf in vraagt trekt. Zelf noemt hij die limiet “een mooie beperking” maar het zorgt er tegelijk voor dat gebruikers zich “beknot voelen”. Voor bepaalde langere aankondigingen zouden mensen dus onvoldoende ruimte hebben. Tegenwoordig zie je vaak dat mensen screenshots van een langere tekst integreren in een tweet. De meningen onder de gebruikers zijn echter verdeeld.

Nieuwkomer Peach wil de sterktes van andere sociale media bundelen

Afgelopen week werd er flink getweet over Peach. Een nieuw social network dat bedacht werd door de bedenker van Vine. Peach wil alle sterke punten van o.a. Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat combineren. Sommigen vinden het zelfs de Snapchat voor volwassenen. Peach maakt het eenvoudig om foto, video, gif en zelfgemaakte tekeningen met elkaar te delen. Je moet bevriend zijn met elkaar om interactie op een post aan te gaan. Een van de grote verschillen is dat je niet eindeloos moet scrollen in de newsfeed maar dat je pas een volledig bericht kunt bekijken als je deze opent. Een van de luidruchtigste features is ‘Magic Words’. Deze woorden roepen informatie op, die vervolgens gedeeld kan worden. Zoals het weer, het aantal stappen, filmrecensies, etc. Allemaal leuk en aardig, maar of het effectief een blijvertje zal worden zal de tijd uitwijzen. We hebben de afgelopen jaren tenslotte wel vaker ‘the next big thing’ mogen verwelkomen.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 09.09.17