DailyDialogues Blog

< Terug

DAILYDIALOGUES OP HET EMERCE FACEBOOK CONGRES

Deze blog is geschreven door Larissa van der Leer:

Deze week ben ik naar het Emerce Facebook Congres geweest. Mijn doelstelling was om te kijken hoe we voor onze klanten nog beter en relevanter kunnen inhaken op de customer journey om op die wijze de conversiebijdrage verder te kunnen verbeteren. Ben je niet geweest? Geen zorgen, ik neem je mee in mijn bevindingen. 

Facebook Atlas

De dag begon goed met een opening van keynote-spreker François-Xavier Pierrel van Facebook Atlas. Beetje wij van WC-eend adviseren, maar met een mooi product en een goed verhaal kom je een heel eind. Voor wie nog niet met Facebook Atlas kennis heeft gemaakt, hier een uitleg in een notendop. Facebook Atlas is een advertentieplatform, dat verder gaat dat targeting. ‘Your not selling to a cookie, but to real people’, aldus Francois-Xavier. Helemaal eens, maar hoe dan verder? Facebook geeft aan dat 35% van je marketingbudget niet de juiste doelgroep bereikt. Dat is natuurlijk erg zonde. Daarnaast gebruiken potentiële klanten verschillende devices tijdens hun customer journey. Zowel offline als online. Dat geeft ons als marketeers een pittige uitdaging. Om maar een rijtje op te noemen; multi-screens, cookies die niet mee gaan in de verschillende browsers en devices, irrelevante ads en ga zo maar door.

Facebook atlas geeft antwoord op onze uitdagingen, aldus wc-eend, ik bedoel Facebook. Het platform biedt oplossing op het cross device probleem. Persoonlijk vind ik dat geweldig. De zoektocht start in 40% van alle gevallen op een ander device dan waar hij eindigt. Verder slaat het de brug tussen offline en online. Voor Tommy Hilfiger hebben ze de correlatie tussen de cross digital campagne en de instore aankopen inzichtelijk gemaakt. Als marketeer ga ik van deze oplossing stuiteren. Met de juiste persoon, de juiste device en met de juiste frequentie in contact zijn, zorgt voor betere conversie, lagere CPC en dat is altijd goed voor onze ROI berekeningen.

‘Good enough is no langer good enough’; de belofte van Francois-Xavi. Wil je ook met Atlas aan de slag? Dit waren zijn tips;

  • geef een business probleem aan
  • houd het simpel
  • think about people, not cookies
  • geef antwoord op de ‘why’
  • Of schakel ons in natuurlijk 😉

TomTom

Een kleine recap. Voor bandit (een nieuw product in een nieuwe markt) heeft TomTom een campagne ontwikkeld waarbij social media centraal stond in plaats van Above the line. Met Bill Baaadass (echt waar, het is een avontuurlijke geit) creëren ze mooie content op Facebook en Instagram. Ook hun video’s rondom het geitje werden zeer goed ontvangen en bekeken. Check hier een video van Bill. Persoonlijk had ik hun campagne nog sterker gevonden als het wat gerichter was getargetted en meer op de fases van aankoop had ingespeeld. Ik benijd wel de passie, lef en doorzettingsvermogen van Kelly (marketing manager) om het merk TomTom opnieuw te laden. En deze dame heeft de campagne in 32 landen gelanceerd. Dat is zeker kunstig.

Bol.com

Verder heb ik ook nog een kijkje genomen in de keuken van Bol.com. Vaak hoor je dat bepaalde pixels bij bedrijven vanuit Legal oogpunt niet zijn toegestaan. Zo ook bij het mooie Nederlandse merk Bol.com. Het succes van Bol.com is vooral te danken aan het inspireren via blogartikelen. Dat doen ze al jaren. Zelf ben ik ook een voorstander van deze strategie. Opvallend is dat de blogartikelen via een andere url op een wordpress omgeving worden gedeeld. Er werd als reden snelheid en flexibiliteit aangegeven om IT zaken te kunnen doorvoeren. Aangezien wij veel met dit soort IT processen te maken hebben, snappen we die overweging. Voor je SEO vind ik het echter wel zonde.

Ander opvallende zaak was dat ze steeds meer op de stoel van de uitgever willen gaan zitten. Bol.com als publisher dus. Dat herkennen wij van situaties bij veel andere klanten, een zeer interessante ontwikkeling. Leveranciers betalen Bol.com voor de content die gepubliceerd wordt. Ik ben benieuwd hoelang dat een houdbare situatie is? Als consument verwacht je wel inhoudelijk goede reviews in plaats van betaald blogartikel, toch?

Volvo

Bij Volvo zijn ze druk bezig om in te spelen op de customer journeys. Ze hebben de cyclus al prachtig in kaart. Ik had nog wel het idee dat ze de content beter op de fases konden afstemmen. Dat lijkt mij nog een mooie kans. Binnenkort start hun campagne #lifepaint. Wij hebben de commercial al gezien en ik kan je vertellen, deze is echt heel vet. Middels een glow-in-the-dark-spray, lichten fietsers in het donker op. Het motto van Volvo ‘The best way to prevent a crash is to be not in a crash’. Had ik al gezegd dat ik met mijn tweet een busje #lifepaint heb gewonnen? Binnenkort live te zien in Rotterdam.

Instagram

De dag werd afgesloten met Keynote spreker Wouter Aalberse van Instagram. Daar heb ik weinig vernieuwds gezien, behalve wat prachtige beelden van (uiteraard) Oreo, maar ook een prachtige carroussel ad. Instagram is met de komst van het advertentieplatform met stip gestegen op de lijst van kanalen om toe te passen in marketing natuurlijk.

Al met al heb ik weinig echt vernieuwende dingen gezien. Ik hoorde wel goede verhalen over neuro marketing (Your brain on Facebook). De psychologie achter social media gebruik is cruciaal in ons werk. Het is dan ook iets waar we ons veelvuldig mee bezig houden. Andere conclusie is dat nog weinig organisaties bezig zijn met het op het juiste moment uitserveren van de juiste content aan de juiste groepen. Vaak is de Facebook page toch nog altijd het centrale punt van de Facebook marketing strategie, zonder onderscheid te maken tussen doelgroepen en fases in de customer journey.

Zien we je volgend jaar op het Facebook congres?