DailyDialogues Blog

< Terug

SOCIAL MEDIA ONTWIKKELINGEN SEPTEMBER

Twee ‘Major Evolutions’ vielen afgelopen maand op in het social media landschap. In september was het voor een keer eens niet (rechtstreeks) Facebook dat met veel bombarie nieuwe ontwikkelingen introduceerde, maar wel het ‘kleine broertje’ Instagram. Deze domineerde de media met de uitrol van hun eigen advertentienetwerk. De ere-vermelding deze maand is voor Snapchat, dat virtual reality implementeerde.

Instagram

 Schermafbeelding 2015-10-08 om 17.15.46

We hebben er in Nederland lang op moeten wachten, maar na een eerdere uitrol in de USA is hij ook beschikbaar in Europa: hét Instagram advertentienetwerk. Op dit moment zijn er 4 standaard Instagram advertentieformaten; Image ads, Video ads & Carousel ads & link ads. Bij alle is het duidelijk dat het advertenties zijn, omdat er ‘sponsored’ vermeld staat in de bovenhoek.

Erg leuk voor creatieve marketeers die met goede visuals via Instagram over een extra kanaal kunnen beschikken om hun boodschap over te brengen. Echter zijn de eerste reacties van de consument op sommige merken minder enthousiast. Uiteraard heeft het allemaal te maken met de manier waarop er gepromoot wordt. Zelf hebben we reeds een aantal zeer succesvolle pilots afgerond, zoals beschreven in dit blog.

Als je in de loop der jaren veel aandacht hebt besteed aan een kwalitatieve Facebook pagina voor je merk, met o.a. doelgerichte ads en de inbouw van pixels, dan kun je die nu gaan hergebruiken voor Instagram. M.a.w. beide kanalen versterken elkaar. Erg handig natuurlijk! Mooie ontwikkelingen bij Instagram.

Snapchat

Schermafbeelding 2015-10-08 om 17.14.25

De onder jongeren erg populaire app Snapchat, pakte in september uit met een héél stevige update, “Lenses”. Laten we het even bestempelen als Augmented Reality. Voorheen kon je al smileys en tekst toevoegen aan foto’s en video’s, maar vanaf heden kan je ook een soort van ‘overlay’ over jezelf plaatsen. Je kunt er op deze manier voor zorgen dat je een soort ‘terminator’ of ‘zombie’ wordt. Meteen zorgden deze ontwikkelingen voor een enorme boost in ‘stories’, de verhaalsectie waar alle gebruikers gedurende 24u iets kunnen achterlaten voor hun contacten. Het internet was er maar druk mee! Het is nu aan Snapchat om te zorgen voor voldoende nieuwe/leuke lenses.

Snapchat liet ook weten dat het momenteel test met in-app aankopen. Je zou zo meerdere snaps per dag tegen een bepaald bedrag kunnen herhalen. De prijs (1 dollar voor 3 snaps) lijkt ons op dit moment nog wat aan de hoge kant. Benieuwd wat ze hier nog mee gaan doen…

Facebook

Zoals eerder vermeld slokten Snapchat & Instagram de grootste aandacht op afgelopen maand als het op ontwikkelingen aankomt. Maar dat wil niet zeggen dat het geruisloos was bij Facebook. In tegendeel .. dit viel ons op:

De vraag van velen lijkt werkelijkheid te worden. Marck Zuckerberg verkondigde tijdens een Q&A dat Facebook werkt aan een dislike-button. Echt ver is hij er niet over uitgeweid, we weten dus niet of het écht letterlijk een dislike-button gaat worden en/of dit bij elke soort post gaat geïntegreerd worden; wellicht dat het een soort van empatisch alternatief zal worden. De toekomst zal het uitwijzen…

We weten al een tijdje dat Facebook hard experimenteert met 360graden video’s en AR met hun eigen Oculus. Dat eerste werd duidelijk gemaakt met een scene uit de nieuwe Star Wars film, waarbij je als gebruiker via desktop de mogelijkheid krijgt om te navigeren binnen de ruimte met de muis en via smartphone door te bewegen.

Door de massale groei van online verkeer kreeg de UI (user interface) van de mobiele pagina’s een flinke opknapbeurt, om gebruikers & pagina’s makkelijker met elkaar in contact te brengen. Zo werden CTA-knoppen beter zichtbaar, kwamen er nieuwe secties voor pagina’s en zien de pagina’s er een stuk meer gelikt uit.

Maar, de meest interessante ontwikkeling is zonder twijfel het lanceren van de ‘leadgeneration ads’. Deze maken het (eindelijk) mogelijk om direct in ads op Facebook e-mailgegevens van je doelgroep te achterhalen en daarmee dus je database te versterken. We schreven er meer over op ons blog.