DailyDialogues Blog

< Terug

DE SOCIAL MEDIA ONTWIKKELINGEN IN JULI OP EEN RIJ!

De vakantieperiode is traditioneel een periode waarin menig persoon te weinig tijd heeft om alle ontwikkelingen op de voet mee te volgen. Blijf dus rustig genieten met je cocktail in de hand. Wij hebben de belangrijkste ontwikkelingen weer op een rij gezet! Dit keer zijn de ontwikkelingen in juli aan de beurt.

Facebook

We weten allemaal dat Facebook niet hét last click conversiekanaal bij uitstek is, daarvoor kan je beter terecht bij bijvoorbeeld Google Adwords. Op dit moment profileert Facebook zich vooral als lead generator naar bepaalde externe platformen waar bezoekers hun aankoop kunnen realiseren. Facebook zorgt dus voor conversiebijdrage.

Maar daar komt wellicht verandering in, want Zuckerberg en zijn troepen testen momenteel mini-ecommerce sites binnen Facebookpagina’s zelf. Wat is het nut zou je denken? Simpel! Buiten enkel productinformatie kan je als bezoeker dan rechtstreeks een aankoop verrichten binnen één en hetzelfde platform. Hoewel de prestaties van een mogelijke koopoptie nog niet bewezen zijn, houdt Facebook voet bij stuk en beweert het dat het zal slagen in zijn opzet. Facebook gaat hier eigenlijk in navolging van andere platformen zoals Twitter, Pinterest en zelfs Google die allen recentelijk een koopoptie toevoegden. Eerder werd het ook al mogelijk om geldtransacties uit te voeren via Messenger.

Elke gebruiker heeft het wel eens meegemaakt. Het moment dat je een video wil bekijken binnen Facebook maar stiekem ook nog verder wil scrollen in de newsfeed, zonder dat je het beeld van de video daarvoor hoeft te verliezen. Facebook is op de proppen gekomen met een heel handige nieuwe feature: “Floating videos”. Hiermee kan je een video slepen naar welke plaats dan ook op je scherm. Dit lijkt wederom op een klein stapje in de video-oorlog tussen Facebook en YouTube.

In de states bestond het al eerder, maar vanaf heden kan je ook binnen Europa een persoon aanwijzen die jouw virtuele eigendom op Facebook beheert nadat je zou sterven. Deze erfgenaam kan dan bijvoorbeeld vriendschapsverzoeken accepteren of de profielfoto wijzigen. De vraag is enkel….zitten we daar op te wachten? Een feature die voor velen misschien wél handig zou kunnen zijn is de label-functie. Als je ooit met LinkedIn gewerkt hebt weet je dat je iemand kan beoordelen op skills & expertise. Facebook tracht een gelijkaardige functie in te bouwen, waarbij jouw vrienden kunnen aangeven dat jij bijvoorbeeld een ‘dierenvriend’ bent, of een ‘koppige steenezel’. Schrik niet! Je zal als gebruiker altijd eerst goedkeuring moeten geven voordat dergelijke ‘profieltags’ zichtbaar worden op je timeline.

Tijdens een publieke Q&A op Menlo Park, Facebook’s HQ, vroeg men aan Mark Zuckerberg wat “the next big thing” binnen Facebook zou worden om het social network opnieuw naar een hoger level te richten. Mark zelf is er heilig van overtuigd dat de gebruikers ooit zullen connecten & communiceren via telepathie. Op dit moment bestaat die mogelijkheid nog niet. De focus wordt momenteel dan ook gelegd op ‘virtual reality’. Deze technologische mogelijkheden zijn er dankzij de de Oculus Rift. In eerste instantie zal de focus liggen op games & video’s, maar op lange termijn hoopt men social applications te maken. Verder gaf Zuck aan dat videocontent het met grote overmacht wint van stilstaand beeld en dat de opvolger, immersive 3D content al klaar staat in de catacomben om ‘the next thing after video’ te worden.

Google +

Veel gebruikers zullen het als aangenaam gaan beschouwen! Google gaat Google+ loskoppelen van YouTube & andere diensten. Concreet betekent dit dat je bij het aanmaken van een Google account voor bijvoorbeeld Gmail of Google docs te gebruiken niet meer rechtstreeks een Google+ account krijgt aangewezen. Momenteel waren er enorm veel inactieve gebruikers, die op deze manier ‘verplicht’ een account op Google+ kregen toegewezen.

Instagram

Medewerkers van The Verge ontdekten in de broncode dat Instagram zijn foto’s niet meer opslaat in een resolutie van 640×640, maar op 1080×1080 pixels. De beelden worden nog niet op deze laatst vernoemde resolutie vertoond, ze worden uitgerekt met kwaliteitsverlies tot gevolg. Op korte termijn moet daar verandering in kunnen komen.

Verder liet grote broer Facebook ook weten dat men tegen 2020 meer dan 4 miljard aan inkomsten verwachten dankzij de aanstormende advertentiemogelijkheden. Dan begrijp je ook meteen waarom Zuckerberg in 2012 ruim 1 miljard dollar op tafel legde om de toenmalige start-up over te nemen. Uiteindelijk is de voorspelling dat zo’n 10% van alle advertising inkomsten van Facebook uit Instagram gaan komen op redelijk korte termijn.

Snapchat


Misschien wel een van de meest radicale wijzigingen binnen alle social media netwerken in juli, was de bediening van Snapchat. Waar je voorheen steeds je vinger op het scherm moest houden om een ‘snap’ te kunnen bekijken kun je nu met één tikje een volledig verhaal bekijken ongeacht of het een foto of video is. Hierbij is het leuk meegenomen dat nu het volledige scherm zichtbaar is, waar je vroeger wel eens een stukje beeld kon missen doordat je vinger in de weg zat. Samen met deze ontwikkeling lanceerde de populaire app ook Snapcodes, de mogelijkheid om een selfie te combineren met een QR-code. Ook kun je nu bij ‘add nearby’ vrienden of andere snappers toevoegen .. handig voor tijdens live-events lijkt ons.

De discover functie moet bij Snapchat voor de nodige inkomsten gaan zorgen. Deze pagina toont dagelijks nieuwe content van grote mediabedrijven. Evan Spiegel heeft met zijn team beslist om de discover functie ook subtiel aan te bieden op de stories-pagina. Op deze manier bots je als het ware tegen de content van de mediabedrijven aan voordat je aan de stories van je vrienden kan beginnen. Wist je trouwens dat CNN (8), the Daily Mail (8) en National geographic (1) allemaal over hun eigen content Publishers beschikken die zich louter en alleen bezig houden met Snapchat? Dat geeft aan dat deze bedrijven geloven in de mogelijkheden van de app.

Je zou het misschien niet denken, maar ook de Live-stories leveren Snapchat een bron van inkomsten op. Anonieme bronnen hebben tegenover Recode laten weten dat Snapchat 2 cent per vertoning verdiend. Als je weet dat deze stories gedurende 24u een bereik kunnen hebben van 20miljoen mensen mag je het rekensommetje zelf maken. Bied je als adverteerder een hoger bedrag dan de concurrentie dat wordt jouw story eerder vertoond in de app. Door deze serieuze extra vetpot denk Spiegel er zelfs aan om een Live stories-variant uit te brengen namelijk Local stories. Via Local stories zou het mogelijk moeten worden om foto’s en video’s binnen een bepaald geografisch gebied met elkaar te delen.

Twitter


Twitter bevindt zich in een kleine storm. Tijdelijk topman, Jack Dorsey, liet na het afgelopen kwartaal weten dat er weliswaar 8 miljoen nieuwe gebruikers zijn bijgekomen, maar de beperkte groei is niet naar wens van de aandeelhouders hoewel de omzet wel steeg t.o.v. vorig jaar. Er wordt nog altijd verlies gemaakt.

Meerkat

Tijdens VidCon, een conferentie voor online video publishers maakte Meerkat een leuke feature bekend, namelijk Go-Pro-streaming. Volgens CNBC zou je de livestreams nu in HD kunnen bekijken. Tot op heden werkt deze wel enkel via een WI-FI koppeling met een iOS-apparaat. Voor Meerkat zou dit de eerste ‘killer-feature’ t.o.v. grote concurrent Periscope kunnen worden. Wil je dit testen? Digital Trends legt piekfijn uit hoe je te werk moet gaan.