DailyDialogues Blog

< Terug

DE SOCIAL MEDIA ONTWIKKELINGEN IN JUNI OP EEN RIJ!

Juni was vooral een maand van subtiele aankondigingen binnen het social media landschap. Er ontstonden geen nieuwe noemenswaardige social media platformen, de oorlog tussen Periscope & Meerkat lijkt enigszins bekoeld en het waren traditiegetrouw vooral Facebook & Instagram die van zich lieten horen.

Ontwikkelingen bij Facebook

old

Veel mensen vroegen er al járen om en Facebook heeft de smeekbedes van velen eindelijk vervuld! GIF’s je kent ze wel .. korte geanimeerde afbeeldingen (zonder geluid) zijn nu publiceerbaar op Facebook. Let wel, je kan deze enkel plaatsen via een link naar een externe locatie. Een .gif-bestand uploaden als foto werkt (nog) niet.

Onlangs schreven we een blog over het feit dat Facebook zich in het vaarwater van YouTube begint te begeven. Nu amper twee maanden later kunnen we stellen dat Facebook gebruikers evenveel video’s per dag (4miljard) bekijken als YouTube-bezoekers. Facebook moedigt haar gebruikers en mediaklanten aan om video’s rechtstreeks in Facebook te uploaden omdat het verschillende voordelen biedt, zoals automatisch afspelen, uitgebreide targetingopties en een hogere edgeranking dan foto’s/tekst.  YouTube zegt niets te merken van een machtsgreep, omdat cijfers zoals videoviews anders bekeken worden. Bij Facebook wordt een video als ‘bekeken’ beschouwd bij het doorlopen van 3 seconden van de video.

In juni bereikte Facebook ook een nieuwe mijlpaal. Maar liefst 1 miljard keer werd de app ‘Messenger’ gedownload in de Google Playstore voor Android. Daarmee is het pas de 7de app die dat voor elkaar krijgt.  Er was deze maand ook nog ander Messenger-nieuws! Facebook lijkt een nieuwe manier gevonden te hebben om sceptici aan zich te binden. Hoe? Heel simpel, iedereen ongeacht of je nu beschikt over een Facebook account of niet kan nu gebruik maken van Messenger. Heb je geen Facebook dan wordt je nummer gekoppeld aan de app en kan je berichtjes uitwisselen met andere Facebook gebruikers. Op deze manier hoopt Facebook dat non-users  er de voordelen van inzien en op den duur toch de stap nemen om een account aan te maken.

Het is niet in Dublin of Silicon Valley waar Facebook plannen heeft voor een nieuw kantoor maar inJohannesburg (Zuid-Afrika). Het platform merkt dat er zich enorme groeimogelijkheden bevinden in het continent en wil dan ook via deze stad haar diensten verspreiden. Eerder deze maand kwam Facebook ook al op de proppen met ‘Facebook lite’  voor Android ..  een lichtgewicht van maar 1MB dat zich dient te focussen op 2G-netwerken. Iets dat in Afrika best nog van pas zal komen.

Facebook kocht haast zonder moeite Instagram, Oculus & WhatsApp op, maar waar het niet in slaagde was de overname van Snapchat! Marc Zuckerberg & co zagen gedurende enige tijd de populariteit van de app (vooral onder het jonge doelpubliek) met lede ogen toe. Ze menen een simpele oplossing gevonden te hebben: Het toevoegen van Snapchat-achtige functies zoals smileys, filters en tekstarea’s.

In de VS werd de legalisering van het homohuwelijk goedgekeurd. Facebook speelde hier handig op in. Zo gaf het de mogelijkheid aan haar gebruikers om de regenboogkleuren  (symbolisch voor holebi’s) als filter over hun profielfoto te plaatsen. Later bleek dat Facebook hiermee direct een test uitvoerde. Er werd namelijk getest hoelang het zou duren voordat men weer overschakelde naar een andere profielfoto.

Tenslotte het laatste Facebook-topic. Je hebt het waarschijnlijk nog niet gemerkt maar Facebook heeft voor het eerst sinds 2010 haar logo veranderd!

Ontwikkelingen bij Instagram

blog_week20_insta

enkel Pinterest, maar ook Instagram lijkt meer en meer een volwaardig social netwerk te worden voor merken en bedrijven, nadat het in begin juni aankondigde om verschillende CTA-buttons (shop now/ install now/ sign up) te gaan voorzien. Het platform waarop eerder enkel door een select aantal mediabureaus kon worden geadverteerd, lijkt nu een poort te openen voor het grote publiek (ook de kleine adverteerder). Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn om te targeten op postcode en hashtag. Het grote voordeel voor merken op dit platform is dat het interactie & engagement-gehalte vele malen hoger ligt dan bij Facebook of Twitter. Verder kreeg gedurende de maand juni de webversie van Instagram een make-over en verbeterde het haar Search & explore functie.

Overige ontwikkelingen

Bij de andere video-apps zoals Vine, Periscopelijkt het windstil. Meerkat introduceerde een eigen videospeler die op andere websites ingesloten kan worden. Bezoekers kunnen hiermee direct een Meerkat-livestream volgen, zonder dat ze eerst nog naar de app-omgeving moeten gaan. Verder kwam Snapchat gedurende juni met enkele kleine vernieuwingen. Zo is het mogelijk om tijdens het opnemen van een video van camera te wisselen (front naar back – of omgekeerd).