DailyDialogues Blog

< Terug

BEN JIJ EEN BRAND OF PERFORMANCE DENKER?

In samenwerking met PauwR, een van onze zeer gewaardeerde partners, organiseerde Google op 18 juni een besloten congres voor tal van bedrijven en marketingbureaus. Het thema van de dag was ‘schizofrene marketing’. De fases van het conversieproces kwamen uitgebreid aan bod, alsmede het gedrag dat consumenten in diverse fases vertonen. 

Branding & performance thinkers!

Daan Suijlen van het Benelux Agency Team deelde de visie van Google op het conversie proces, enorm interessant! De markt van online commerce wordt gedomineerd door ‘performance thinkers’ die maar voor 1 ding gaan: zo direct mogelijk conversie behalen! En dus inkopen op dure zoekwoorden zoals ‘bankstel kopen’ of ‘hypotheek’. Aan de andere kant hebt je de ‘brand thinkers’ die zich meer richten op branding en content marketing.

Schermafbeelding 2015-06-20 om 10.58.48

See, Think en Do

Volgens Daan is er een grote mismatch binnen de salesfunnel van veel organisaties online. Een fenomeen dat we binnen DailyDialogues zeker herkennen. Google onderscheidt 3 fases in een aankoopproces:

  • SEE: oriënteren, te vergelijken met de eerste A uit het AIDA model
  • THINK: nadenken, overwegen, en langzaam toewerken naar een beslissing. De I en D van het AIDA model dus.
  • DO: de daadwerkelijke actie, vergelijkbaar de laatste A in het AIDA model

Momenteel richten de brand thinkers (communicatie & marketing) zich meestal op de eerste fase (SEE) en ecommerce afdelingen op de derde fase (DO). De tweede en middelste fase wordt meermaals overgeslagen. Ten onrechte!

Door de stijgende kosten van advertising diep in de funnel (richting de conversie dus), adviseert Google organisatie meer te gaan kijken naar investeringen hoger in de funnel. Meer naar de Think en See fase toe dus! Om een voorbeeld te noemen: niet adverteren op ‘bankstel kopen’ maar op ‘huis inrichten’. Nieuwe en zeer interessante advertisievormen richten zich dan ook op deze fase. Advertentievormen waarbinnen de consument bijvoorbeeld al tijdens de ad (in de vorm van een interactieve video) keuzes moet maken. Op die manier kan de ad de consument naar wens de juiste kant op sturen. Ultra relevant dus!

De rol van social media

Google heeft ook haar eigen visie op het inzetten van diverse kanalen per fase van het proces. Uiteraard noemen ze hun grote concurrent Facebook niet bij naam, maar dit kan een ieder waarschijnlijk zelf wel invullen.

De rol van social media kanalen is tweeledig. Uiteraard aan het begin van de funnel, door met gerichte targeting en relevante content/context de aandacht van je doelgroep te trekken. Dit wordt ook in het schema van Google benoemd. Binnen DailyDialogues hechten we echter ook veel waarde aan social media direct NA de aankoop. Social media kanalen zoals Facebook en niet te vergeten reviewmanagement, zijn van grote waarde voor het aftersales en loyaliteit programma.

Schermafbeelding 2015-06-20 om 10.59.47

Tot slot, de belangrijkste aanbeveling van Google, waar wij het geheel mee eens zijn: combineer binnen je online marketing strategie zowel branding als performance!