DailyDialogues Blog

< Terug

DE PSYCHOLOGIE ACHTER SOCIAL MEDIA

Eens per jaar organiseert Entopic samen met Likeconomics het Congres Facebook Marketing. Dit jaar in het mooie Mediaplaza te Utrecht. Vanuit DailyDialogues zijn we altijd aanwezig bij de belangrijke congressen in onze branche, om te toetsen of we nog op de hoogte zijn van alle recente ontwikkelingen. Tijdens deze editie van het congres waren we vooral benieuwd naar de psychologische kant van social media en wat we daar mee moeten in onze strategische keuzes. Bij DailyDialogues maken we content en campagnes voor de doelgroepen van onze klanten. De psychologie van die doelgroepen is dus van enorm belang. Hoe gedragen we ons als mensen op Facebook en hoe kunnen we daar als merken rekening mee houden?

De overtuigingspsychologie achter social media

De eerste keynote werd verzorgd door Bart Schutz, een van de oprichters van Online Dialogue. We kennen Bart vanuit DailyDialogues al jaren als een visionair op het vlak van onder andere conversieoptimalisatie en hebben bij meerdere klanten met hem samengewerkt. Zijn verhaal is altijd boeiend en bevindt zich op de scheidslijn van commercie en psychologie. Bart praat over het menselijk brein, en over de mate waarin we ons bewust zijn van ons onbewustzijn. Klinkt ingewikkeld, maar het is in feite heel eenvoudig. We denken rationeel te zijn en de capaciteit te hebben tot juiste afwegingen, maar doen onbewust enorm veel op de automatische piloot.

Ons brein is dus een raar fenomeen, waar je als marketeer op social media nadrukkelijk rekening mee moet houden. Grofweg kunnen we 2 systemen onderscheiden:

  1. Onbewust, op de automatische piloot
  2. Bewust, waarbij we dus echt rationeel trachten te denken.

Facebook gebruiken we op de automatische piloot, met systeem 1 dus! Vol van emotie en sociale geruststelling, maar weinig rationeel. Denk maar aan de welbekende kattenfimpjes die het altijd goed doen. Of aan het vrijwel op de automatische piloot liken van leuke berichten. We doen het allemaal, bijna onbewust. Als je wil opvallen als merk moet je dus echt de aandacht weten te trekken. Je moet mensen uit hun automatische piloot halen! Ze aan het denken zetten…….

Maar realiseer je, dat het deel van ons brein dat actief nadenkt en dus rationeel probeert te analyseren, snel uitgeput is en bovendien maar 1 ding tegelijk kan! Kortom, ook in je Facebook strategie is duidelijkheid van belang. Probeer niet met 1 post meerdere acties van je doelgroep te ontlokken en let op de timing dat je artikelen online gaan. Later op de dag zijn mensen veel actiever op social media. Echter, systeem 2 in ons brein, dat rationeel probeert te denken, is dan al uitgeput door alle indrukken van de dag. HET moment dus om de broodnodige likes te scoren met content die inspeelt op de automatische piloot. Leuk, grappig, emotioneel, maar niet te serieus of zwaar! Wil je keiharde conversie, probeer dan de aandacht te krijgen eerder op de dag, wanneer ons rationeel vermogen nog niet uitgeput is.

De psychologie van ons brein levert dus tal van zeer relevante learnings voor social media marketing. Wil je er meer over weten? Trek dan even aan de bel, zodat we je verder kunnen helpen.