DailyDialogues Blog

< Terug

HAAL MEER ROI UIT JE FACEBOOK CAMPAGNES MET MULTI PRODUCT ADVERTISING!

Onlangs heeft Facebook weer een nieuwe tool toegevoegd om in de action fase van de aankooptrechter nog succesvoller te worden: multi product advertenties. Dit zijn advertenties waarbij je de mogelijkheid hebt om meerdere afbeeldingen in één, dynamisch roulerende, carrousel te tonen. Elke afbeelding kan hierbij worden voorzien van een unieke beschrijving en bestemmingspagina. Facebook biedt de mogelijkheid om per advertentie maximaal vijf verschillende afbeeldingen te promoten. Daarbij kan je ervoor kiezen om de afbeeldingen zelf in een specifieke volgorde te plaatsen of Facebook de beste volgorde voor je afbeeldingen te laten kiezen. Weer een mooie stap als het gaat om het realiseren van e-commercedoelstellingen via Facebook advertising.

Facebook multi product advertenties kan je op de volgende manier inzetten.

Statisch weergegeven
Multi product advertenties zijn onder andere geschikt voor branding. Om door middel van storytelling opeenvolgende afbeeldingen elkaar te laten opvolgen zonder deze dynamisch te laten optimaliseren. Een trend die zowel in online als offline marketing steeds belangrijker lijkt te worden; mensen zijn betrokken en verbonden met een merk omdat ze zich kunnen identificeren met het verhaal achter het product of merk.

Multi product ad 1

Dynamisch geoptimaliseerd door Facebook
Multi product advertenties bieden webshops de mogelijkheid een groter deel van het assortiment te promoten via één advertentie. Door te optimaliseren op basis van doorklikpercentage of conversiepercentage wordt het mogelijk de best verkochte of meest populaire producten dynamisch te laten weergeven. Daarnaast kunnen multiproduct ads ook worden ingezet voor bijvoorbeeld cross–selling doeleinden.

Dynamische Product Advertenties 
Multi product advertenties in combinatie met de targeting opties van Facebook, zorgen ervoor dat advertenties steeds beter afgestemd kunnen worden op de specifieke behoefte van websitebezoekers. Naast het zelf samenstellen van multi product advertenties biedt Facebook gebruikers ook de mogelijkheid om de inhoud van de advertenties dynamisch te laten samenstellen op basis van het gedrag en de interesses van de Facebook gebruikers. De belangrijkste kracht achter de dynamische multi product advertenties is een wijziging in de custom audience pixel. Deze wijziging maakt het mogelijk om (dynamisch) in kaart te brengen wanneer specifieke product-ID’s worden bekeken, toegevoegd aan de winkelwagen of gekocht. Op basis van deze informatie en een gekoppelde productfeed aan je Facebook bedrijfsmanager, wordt het mogelijk dynamische advertenties weer te geven op basis van het websitegedrag van Facebook gebruikers. Wanneer producten dynamisch worden ingeladen, is het zelfs mogelijk om de promotie voor een specifiek product dat niet meer in voorraad is stop te zetten.

Voorbeeld multi product advertenties

De inzet van van dynamische multi product advertenties
Op dit moment is het alleen nog te promoten via de Power Editor en is deze optie nog niet te gebruiken via het standaard Facebook Advertentiebeheer. Met de lancering van multi product advertenties heeft Facebook opnieuw een sterke tool ontworpen voor de e-commerce. Multi product advertenties lenen zich in combinatie met Facebook retargeting uitstekend voor bijvoorbeeld vervolgverkopen. Klanten die product A hebben gekocht zijn wellicht ook geïnteresseerd in B, C & D. Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe je zelf dynamisch multi product ads in kan zetten in combinatie met retargeting. Maar hoe werkt het eigenlijk?

Hoe werken dynamische productadvertenties?
Om te beginnen, moet je je productcatalogus naar Facebook uploaden. Een productcatalogus is een lijst met alle producten waarvoor je wilt adverteren. Elke regel bevat alle informatie die nodig is om automatisch een advertentie te maken. Denk hierbij aan een naam, beschrijving, prijs, afbeeldingslink, landingspagina-URL enzovoort. Voeg vervolgens een pixel voor aangepaste doelgroepen aan je website toe om bij te houden welke producten worden bekeken, aan winkelwagens worden toegevoegd en worden gekocht. Facebook vergelijkt de exacte producten met interactie op je website met de producten in je productcatalogus om deze klanten zo advertenties voor deze producten te laten zien.

FB Retaregeting

Productcatalogus uploaden in Bedrijfsmanager
Je kunt op twee manieren een productcatalogus maken in Bedrijfsmanager. Je kunt een bestand met al je producten uploaden of een koppeling maken met een productoverzicht dat automatisch wordt bijgewerkt wanneer je inventaris verandert. Facebook biedt ondersteuning voor RSS- of ATOM XML-bestanden en door tabs gescheiden CSV-bestanden. We adviseren om het productoverzicht op de website of FTP-site te hosten en deze regelmatig te laten synchroniseren. Op deze manier blijven de dynamische productadvertenties up-to-date wanneer producten en de beschikbaarheid veranderen. Op deze manier kan het hele proces geautomatiseerd en gesynchroniseerd worden. Als je handmatig een bestand met producten uploadt, houd er dan rekening mee dat je dit bestand opnieuw moet uploaden bij wijzigingen in de productcatalogus. Er worden geen dynamische productadvertenties weergegeven voor producten die niet meer in je productcatalogus zijn opgenomen.

Set up van de Pixels
Om dynamische productadvertenties te kunnen weergeven, moet de pixel voor aangepaste doelgroepen op de website geïmplementeerd worden. Dit is dezelfde pixel die wordt gebruikt om aangepaste doelgroepen voor websites te maken. Vervolgens moet de pixel geconfigureerd worden om aangepaste gebeurtenissen vast te leggen, zoals wanneer iemand een product uit je catalogus heeft bekeken, een product aan de winkelwagen heeft toegevoegd of een product heeft gekocht. Een goede developer, of website ontwikkelaar kan je hier ook prima bij helpen. Het is belangrijk dat de product-ID’s die je bijhoudt met je pixel voor aangepaste doelgroepen exact overeenkomen met het corresponderende product in de productcatalogus die je in Bedrijfsmanager maakt.

Start met dynamische retargeting via (multi) product advertising via Power Editor 
Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe je via Power Editor de campagne kunt gaan bouwen en hoe je de advertenties op kunt maken in de juiste dynamische templates.

Multi product advertenties in Power Editor

1.    Maak een nieuwe campagne aan kies voor de doelstellingen verkopen uit productcatalogus
2.    Ga naar het tabblad Advertentiesets en maak een nieuwe advertentieset. Geef de advertentieset de gewenste naam.
3.    Klik in de adertentieset op producten en kies de gekoppelde productfeed. Je kunt dan nog ervoor kiezen om voor de volledige productcatalogus te adverteren of de filters te gebruiken om een gedeelte van de catalogus te presenteren. Geef je productset de gewenste naam.
4.    Selecteer de productset die je zojuist hebt toegevoegd. Stel een budget en planning voor de advertentie in.
5.    Dan kies je het doelgroepgedrag waarop je je advertentie wilt richten. Je kunt mensen kiezen die het product hebben bekeken maar niet hebben gekocht, het product aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar niet hebben gekocht, of het product hebben bekeken of aan hun winkelwagen hebben toegevoegd maar niet hebben gekocht.
6.    Ook kun je ervoor kiezen om meer doelgroepen toe te voegen. Houd er echter rekening mee dat de doelgroep voor je advertentie relatief klein moet zijn, aangezien de advertenties alleen aan mensen worden getoond die je website al hebben bezocht en actie voor een specifiek product in je catalogus hebben ondernomen. Aanvullende doelgroepen kunnen ervoor zorgen dat het bereik van je advertenties juist kleiner wordt, waardoor deze niet zo goed presteren.
7.    Stel de gewenste overige opties voor optimalisatie of weergave in voor de advertentieset
8.    Ga naar het tabblad Advertenties en voeg een advertentie toe aan de advertentieset in de bijbehorende campagne.
9.    Selecteer onder Opties advertentiesjabloon of je één afbeelding of meerdere scrollende afbeeldingen in je advertentie wilt weergeven. Pas indien nodig de sjabloontekst voor je advertentie aan. Je krijgt een voorbeeld te zien in het gedeelte Voorbeeld advertenties.
10.    Als je klaar bent met het doorvoeren van wijzigingen, klik je op Uploaden. Je advertentie wordt direct weergegeven, tenzij je deze voor een specifieke periode hebt ingepland.

Ook aan de slag met dynamische Facebook retargeting via multi product advertising? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen.