DailyDialogues Blog

< Terug

DE FACEBOOK F8 DEVELOPERS CONFERENCE: EEN ROLLERCOASTER VOL ONTWIKKELINGEN EN MOGELIJKHEDEN

Veranderingen bij Facebook!

De maand maart kwam qua ontwikkelingen en trends maar moeizaam op gang. Alle ‘grote’ Facebook-ontwikkelingen leken opgespaard te worden voor F8.

De F8 developers conference van Facebook is zo’n beetje wat IO is voor Google, een event waar de laatste ontwikkelingen voor techneuten en developers bekend gemaakt worden. Mark Zuckerberg liet zijn licht schijnen over de content op Facebook. Vijf jaar geleden bestond die content hoofdzakelijk uit tekst, momenteel bestaat het grootste gedeelte uit afbeeldingen en video content. Binnen 5 jaar overheerst video en nog later zou dat VR/AR (virtual & augmented reality) kunnen zijn volgens Zuck.

 

blog_maart15_Messenger

Op de eerste dag van de conventie werden ruim 25 nieuwe producten en vernieuwingen geïntroduceerd. De meeste aandacht ging echter uit naar de introductie van Facebook Messenger als developersplatform. Facebook maakt hiermee een tegengestelde beweging ten opzichte van Twitter, dat het gebruik van haar netwerk juist probeert te beperken.

Tien interessante vernieuwingen uitgelicht:

Mark Zuckerberg kondigde aan dat de Messenger App momenteel 600 miljoen gebruikers heeft. Facebook heeft gekeken naar hoe Messenger extra diensten kan aanbieden buiten chatten. Het doet dat onder andere door extra apps rechtstreeks downloadable te maken vanuit Messenger. De downloadable apps zijn te herkennen aan het Messenger-icoontje. Met andere woorden, Facebook stelt de API van Messenger ter beschikking van third party developers en zal voortaan ook analytics tonen aan de developers, zodat zij hun apps kunnen optimaliseren voor de beste gebruikerservaring.

blog_maart15_Apps-Messenger

In de nabije toekomst zal Facebook de volgende mogelijkheden uitrollen via Messenger:

  1. Het versturen van gifjes & filmpjes met apps zoals Giphy of Ditty.
  2. Businesses op Messenger. Daarmee kunnen gebruikers rechtstreeks communiceren met bedrijven en merken, ideaal als webcare-tool.
  3. Vorig jaar nog kocht Facebook de VR-bril. Het maakte nu bekend dat ze met dit product ook 360° video’s (spherical video) willen gaan aanbieden.
  4. Video’s kunnen straks rechtstreeks vanuit Facebook ge-embed worden in andere websites. YouTube & Vimeo deden dit natuurlijk al veel eerder.
  5. Realtime comments system. Stel er is een bepaald artikel vanuit Facebook gedeeld op de website van een krant en je reageert erop. Dan komt deze reactie ook rechtstreeks in Facebook te staan bij het artikel en in de newsfeed.
  6. Betalingen uitvoeren, een tafeltje in een restaurant boeken, een taxi bestellen? Het wordt allemaal mogelijk met Messenger.
  7. Vorig jaar nog kocht Facebook LiveRail monetisatieplatform, een tool waarmee je kunt bieden op beschikbare advertentieruimte. Zo kunnen uitgevers van mobiele apps hun video- en display reclame beter beheren binnen Facebook.
  8. De Facebook Like box, die veel werd gebruik, zal verdwijnen per 23 juni. Je kan deze wel vervangen door een nieuwe plugin.
  9. The internet of things is een term die we op het web wel vaker horen. Het huis van de toekomst waarmee je het fornuis, de gordijnen of de garagepoort (allen verbonden met wifi) bedient wordt steeds meer een realiteit. Facebook bevestigde bezig te zijn met de ontwikkeling van een Parse-platform gericht op het bouwen van apps voor connected devices. Wordt vervolgd…..
  10. Internet.org, we hebben er allemaal al van gehoord. Facebook wil graag de hele wereld verbinden. In het Vereningd Koninkrijk legde Facebook succesvolle tests af met onbemande drones die internet ‘beamen’ vanuit de lucht.

Allemaal leuke interessante ontwikkelingen. Voor elke doelgroep zijn er wel nieuwe features die handig zijn. De keerzijde van de medaille is wel dat Facebook een steeds volledigere kijk heeft op ons ‘online gedrag’.

Andere interessante ontwikkelingen die ons opvielen in maart!

Uiteraard was de F8 niet de enige plek waar social media nieuws werd gedeeld. Onderstaand een overzicht van andere social media ontwikkelingen die ons zijn opgevallen in de maand maart.

blog_maart15_Instagram