DailyDialogues Blog

< Terug

DE INVLOED VAN SOCIAL MEDIA OP JOUW ZOEKMACHINEMARKETING

Social media heeft een steeds grotere invloed op search marketing. Uiteraard spelen we daar vanuit DailyDialogues op in! Precies daarom was collega Jesper Stoel op 19 feb aanwezig bij het congres Friend Of Search. Zijn verslag delen we graag met jou.

Search staat niet op zichzelf!

“Aanwezig zijn, daar waar de bezoeker zich bevindt. Het tonen van de juiste boodschap, op het juiste moment in de online customer journey, aan de juiste persoon en op het juiste device! Daar draait het anno 2015 om binnen de searchwereld.” Dagvoorzitter Bas van der Beld opent op zijn eigen inspirerende wijze het event. Met dit statement slaat hij wel direct de spijker op zijn kop. Iets anders wat opvalt in zijn intro is de quote “Search staat niet op zichzelf”. Dat vind ik een hele interessante! In een eerder blog refereerde ik al aan het feit dat je moet streven naar de optimale synergie tussen de verschillende online marketing disciplines. Kijken waar de synergie tussen social media (of andere online marketing disciplines) en search naar voren komt en waar je die kunt benutten.

Dont’t chase the algorithm!

Een belangrijke boodschap van Mike King tijdens de eerste keynote sessie was ‘Don’t chase the algorithm’. Stel je als online marketeer juist pro-actief op, denk vooruit en loop niet achter de hypes aan. Waar veel marketeers proberen zo goed mogelijk het algoritme na te jagen, adviseert Mike dit juist niet te doen. Google wordt steeds slimmer, waardoor een focus op de gebruiker de enige manier is om op de lange termijn succesvol met SEO te zijn. Hierbij behandelde Mike een aantal belangrijke ontwikkelingen, zoals Google Now, the internet of things, mobile en micro formats. “Google will use more social signals, email sniffing, google analytics data and chrome usage to supplement the link graph and better reflect human behavior,” aldus de excentrieke CEO van iPullRank.

Hoe Google deze social signalen dan precies waardeert blijft onduidelijk, maar dat het een niet te missen ontwikkeling is, mag evident zijn. De SEO strategie van 2 jaar terug wordt nu keihard afgestraft, dus als je nog niet ‘om’ bent, loop je op dit moment achter de feiten aan! Daarnaast ging hij in zijn sessie dieper in op het feit dat Facebook de searchwereld wel eens compleet zou kunnen gaan veranderen. Met de Graph Search ga je in plaats van een hele brede doelgroep juist een micro doelgroep targeten op alles wat Facebook weet van het individu. Dit zou de hele search wereld de komende jaren wel eens flink op z’n kop kunnen gaan zetten. To be continued…..

Social SEO; users are not keywords!

Friends of Search is een event bedoeld voor ervaren (online) marketeers en SEO- en SEA-specialisten aan de adverteerderszijde, die interesse hebben in de veranderingen die nationaal en internationaal plaatsvinden in de wereld van search engine marketing. Maar ook voor specialisten aan bureauzijde is het evenement interessant. De keynote sessie van Marcus Tober was ook erg inspirerend en zijn verhaal is bij mij echt blijven hangen. Belangrijke aandachtspunten die eruit sprongen zijn: besteed veel aandacht aan user experience (met een mobiele of responsive site) en de laadtijd van je website.

Marcus ging daarna in op het verdwijnen van een keywords focused aanpak binnen SEO. Het Hummingbird algoritme van Google speelt hierbij een belangrijke rol. Wil je in de toekomst goed gevonden worden? Richt je dan op concepten, entiteiten en onderwerpen, niet slechts op een los keyword. Dat sluit ook prima aan bij het verhaal dat door eerdere sprekers al werd bevestigd, al wordt de vraag over het ‘hoe’ nog niet volledig beantwoord. Dat zal een mooie ontdekkingstocht zijn de rest van het jaar. Dat search in een bredere context gezien moet worden, dat staat buiten kijf. Van keywords, naar content & context! Precies wat we bij DailyDialogues dus dagelijks voor onze klanten doen! Daar zie ik dan ook hele grote raakvlakken met bijvoorbeeld de inzet van social media. Het voordeel van verder denken dan enkel keywords (‘users are not keywords’) is o.a. een lagere competitie en een grotere focus op merkbeleving. Daarnaast heb je brede mogelijkheden aan contentcreatie.

Contentmarketing

Conentmarketing, het woord van 2014 en ook van 2015? We slaan mobile hier even over, aangezien er de laatste jaren al genoeg over gezegd en geschreven is. En nu Google responsive opgebouwde websites ook nog beter laat ranken, ben je echt te laat als je nu nog de stap moet maken. Contentmarketing it is! Maar was is goede contentmarketing? Content maken en dit betaald verspreiden, zodat je een hoog bereik en kliks genereert? Nee, dat is niet alles.

Waar ik inmiddels wel achter ben gekomen en waar ik eerder al aan refereerde, is dat we absoluut niet meer in hokjes mogen denken. We kunnen anno 2015 de kanalen niet meer los van elkaar zien. Met kanalen bedoel ik dan SEO, SEA, contentmarketing, e-mail, social media en ga zo maar door. Het inzetten van contentmarketing binnen een organisatie kan namelijk voor alle kanalen van toegevoegde waarde zijn en daarbij versterken de kanalen zich onderling in de boodschappen en uitingen. Maar dat is achtergrond, op naar het echte werk en dan wel in fases onderverdeeld.

Shareable content

Hannah Smith was in mijn optiek één van de meest inspirerende mensen van Friends of Search. Ze gaf een kijkje in de keuken van Distilled. Daar hebben ze een eigen  framework ontwikkeld dat benoemt waar een goede contentmarketing strategie aan moet voldoen. Aan dit framework hebben ze 1 onderdeel toegevoegd: shareable content! Belangrijk (voor nu) is wel dat deze content gedeeld wordt vanaf een centraal platform (zoals een blog). Want het is belangrijk dat een mooi aantal domeinen een link legt naar jouw artikel / content. Niet alleen maar knallen op social media dus! Linken aan is tenslotte altijd nog anders dan het delen van content. Maar “Good things happen when more people see your site or brand,” aldus de vrouwelijke CEO van Distilled. Door content op een juiste manier te vermarkten kan de inzet van social media van grote toegevoegde waarde zijn voor jouw overkoepelende content- en online marketingstrategie.

Synergie tussen Search en social media (advertising)

Tijdens Friends of Search heb ik een aantal presentaties bijgewoond over SEA. Bij de sessies waarbij ik aanwezig was is er met geen woord gesproken over hoe je social media advertising in kunt zetten om te kijken hoe je jouw SEA strategie naar een nog hoger niveau kunt tillen. In mijn beleving worden de verschillende online marketing kanalen nog te vaak als aparte eilandjes gezien binnen een organisatie. En dat is zonde, want je kan hier zoveel interessante kanten mee op. Denk aan:

  • Goed converterende zoekwoorden gebruiken voor je contentmarketing strategie en ook voor je contentstrategie op social media.
  • Facebook advertising campagne opzetten op basis van interesses en deze via Adwords retargeten.
  • Branded zoekverkeer dat nog geen fan / volger is van je social media platform, proberen te binden aan je social media kanalen.
  • Geconverteerde websitebezoekers via Facebook benaderen met relevante content.
  • Maak een vergelijkbare doelgroep van converterende websitebezoekers via Facebook advertising, benader deze en probeer ze te retargeten om een relevante nieuwe doelgroep aan te boren.
  • Facebook biedt hele goede mogelijkheden om consumenten op mobile devices te benaderen, je verkrijgt hier meer data dan via Google.
  • Etc.

Waar er bij de keynote presentaties, de dagvoorzitter en de SEO presentaties veel meer over over de kanalen heen gekeken werd, bleef het bij de presentaties over SEA nog iets achter. Aan de ene kant goed te verklaren vanuit een ROI focus met als doel zoveel mogelijk conversies. Maar ik denk dat het echt gaaf is om te kijken of je vanuit een bredere context ook weer nieuw publiek aan kunt spreken om zo je pool van mogelijkheden voor de inzet van SEA kunt vergroten.

Friends of Search 2016

We kunnen gerust stellen dat contentmarketing en social media SEO definitief hebben veranderd. Aangezien social media niet van vandaag op morgen verdwenen zal zijn, zullen zoekmachines steeds meer de link leggen tussen onze (online) sociale netwerken en de zoekresultaten die ze tonen. Nog steeds in niet volledig duidelijk HOE social media exact meewegen in de ranking, maar dat ze een steeds grotere rol gaat spelen staat niet (meer) ter discussie.

Toch ziet nog maar een zeer klein percentage van de bedrijven social media als middel om aan een betere ranking te werken. Zal dit in het komende jaar veranderen? Ik denk dat komend jaar wellicht nog iets te vroeg komt, dat Social SEO als hot topic voornamelijk nog bij de early adopters, de vooruitstrevende bedrijven, op de agenda zal staan. Echter, ik hoop me te laten verrassen en dat we bij Friends of Search 2016 weer een aantal mooie nieuwe antwoorden krijgen.

Alle bovenstaande zaken, gecombineerd met een juiste aanpak van contentmarketing, lijken mij dan ook een geweldige grondlegger van een mooie online marketingstrategie! Ik ben heel erg benieuwd of de raakvlakken die dit jaar benoemd zijn tijdens Friends of Search, volgend jaar terugkomen in de verhalen van de gastsprekers. Want Search, net als alle andere overige online marketing disciplines, staat inderdaad niet op zichzelf!