DailyDialogues Blog

< Terug

HOE DE GROTEN SNAPCHAT ALS VOLWAARDIG SOCIAL MEDIA PLATFORM TESTEN.

Hoe de GROTEN Snapchat als volwaardig social media platform testen.

Nadat uit eerdere cijfers leek te blijken dat de enorme groei van social media applicatie Snapchat gestagneerd was, lijkt de app met enkele nieuwe features het tij te willen keren.

Evolutie van de hype
In 2012 werd de app uitgebracht voor het grote publiek.
Veel tieners stapten mee toen Snapchat nog in de kinderschoenen stond. De populariteit van de app was vooral te danken door het gevolg van een triggering op te wekken.  Met de app kan je foto’s/ video’s recorden tot 10seconden en verzenden naar bevriende Snapchatters. Eenmaal zij deze video hebben bekeken wordt de verzonden video/ foto automatisch verwijderd.  Leuk om mensen nieuwsgierig te maken. Hoe meer ‘snaps’ je verstuurd hoe meer punten je kunt verdienen. Een slimme stimulans om extra content te verzenden.

Om de bestaande video- & fotomogelijkheden wat uit te breiden is besloten om verschillende lagen toe te voegen zoals wit-zwart etc. Ook kun je vanaf nu tekeningen, tekst of emoticons aanbrengen op je foto.

kon je vanaf nu tekeningen aanbrengen op je foto of tekst erover schrijven eventueel gecombineerd met emoticons.

Al snel had het bedrijf door dat je met enkel foto’s maken te weinig aan te bieden had aan de gebruikers. In tussentijd werden er nog 2 leuke functies aan toegevoegd:
1. Berichtenfunctie: het verzenden van berichten (die maar 1x bekeken kunnen worden) 2. ‘Stories’. Via deze feature kun jij aan al jouw contacten laten weten wat je bezig bent. Je stuurt je video/ foto dan naar je vrienden en gedurende 24u kunnen zij bekijken wat je ingezonden hebt. Via stories houdt Snapchat jou ook op de hoogte van grote gebeurtenissen wereldwijd zoals de Super Bowl, festivals, spirituele aangelegenheden in Z-O-Azië, …. Een leuke manier om nieuwe culturen en gebruiken te leren kennen.

Via de voorgaande features werd Snapchat één van ’s werelds grootste sociale netwerken vooral geapprecieerd bij tieners en twintigers, omdat ze zo hun expressies kunnen uitdrukken.

 

snapchat_discover2

Verzadigd zou je denken?
Net als je dacht dat de mogelijkheden van de app verzadigd zouden zijn komt Snapchat met enkele mooie features op de proppen.

Via de functie ‘Discover’ kunnen grote mediabedrijven hun content delen met alle Snapchat-gebruikers wereldwijd. Momenteel kunnen enkel grote spelers als CNN, Vice, Mtv, National Geographic hun content aanpassen hiervoor.
Allen bieden ze enkele (korte) contentblokken aan, als je geïnteresseerd bent in een specifiek contentblok kun je erover naar onder swipen. Zo krijg je meer diepgaande content of volwaardige video’s over dit onderdeel.

Nu blijft de grote vraag of de gebruikers de beelden wél willen zien!?

Ook moet het via een QR-code eenvoudig worden om vrienden toe te voegen. Jouw QR-code kan je ontdekken door op je startscherm te dubbeltappen op het spookje.

Nog één klein weetje, dankzij deze laatste update kun je niet meer zoals voorheen zien wie jouw beste vrienden zijn of de beste vrienden van één van jouw vrienden. Voorheen werd er steeds een top3 bijgehouden. Gedaan dus met het stiekem kijken wie de top3 is van jouw beste vriend!

snapchat_discover1

Businessmodel
However .. een dergelijk groot bedrijf als Snapchat kan niet gratis blijven voor de gebruikers tenzij er vroeg of laat advertenties op vertoond worden. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door random advertenties te versturen voor het openen van een Snap, maar indien de nieuwe discover-functie goed word bevonden door de fans, zouden bedrijven erop termijn ook voor kunnen betalen om interessante content ter beschikking te stellen via Snapchat.

We zijn dus nog niet klaar met deze app maar houden de ontwikkelingen wel voor u in’t oog!